Icke-traditionella finansiella tjanster och losningar blir allt vanligare och allt fler betalar med mobilen i stallet for att anvanda kort eller kontanter.
Fintechplattformen Adyen har sett in i spakulan och identifierat tre trender som kommer paverka svenskt naringsliv framover.
-
Plattformsekonomin tar nasta kliv genom alternativa finansiella losningar
Finansiella tjanster och losningar som stracker sig utanfor den traditionella banksektorn kommer bli allt viktigare. Forskare uppskattar att industrin for integrerad finansiering — formâgan att soka finansiering direkt pt en plattform eller digital marknadsplats – kommer vaxa med drygt 4O orocent ârliqen, Adyen har tillsammans med Boston Consulting Group genomfort en undersokninq som visar att smâ och medelstora foretag har ett okat intresse for att kopa finansiella tjanster Iran icke traditionella banker. TotalI svarade 66 procent av de tillfrâgade foretagen att de skulle dra nytta av ett Dankkonto pt den plattform de anvander, och i Sverige svarade hela 73 procent samma sak.
Med tanke pt efterfrâgan Iran foretagen, samt dess stora intaktsmojlighet, 11O miljarder dollar i USA, Europa och StorDritannien, kan plattformar som satsar och implementerar detta starka sin marknadsposition sâval lokalt som gIoDaIt, medan de som forDiser moj ligheten och dess potential riskerar att hal ka efter. De stora forlorarna pt utvecklingen ar tradiionella banker, sonn riskerar aff Kappa mark inonn ytterigare en veikailluppsickaeinom Fintech bed detta i beaktning kommer 2023 DIi ett fortsatt starkt ar for de plattfornnar som tillgodoser foretagens olika behov, och darmed erbjuder emDeaded finance-tjanster som bidrar till att konvertera smâ och medelstora foretag till Dankkunder.
-
Traditionella betalningar fortsatter utmanas
Mr 2023 blir ett Mr dâ konventionella Danker fortsatter utmanas Iran flera hill. I Sveriqe fortsatter vi betala diqitalt och allI oftare med mobiles i stalled for fysiskt kort eller kontanter. De flesta har tillgâng och anvander Swish, men a ven andra mobiltjanster for Detalningar. Redan for nâgra Mr sedan forutspadde Adyen att Detalningsrnetoder skuIIe DIi st kaIIade super-appar, eftersorn rnanniskor i aIIt storre utstrackning vill ha kontroll over sitt konsumtionsflode. Det ar just det vi ser nu, och det ar tack vare Generation Z. Generationen som motsager sig gamla banknormer genom att anvanaa appar och digital a plânbocker.
Digitaliseringen av betalningsmarknaden ar en global trend dar de nordiska landerna ligger i framkant. I nom EMEA (Europa, MelIanostern och Afr ika ar exem pelvis I DEAL, Swish och Tv%nt starka aktorer, och i Brasilien har exernpelvis PIX gatt orn kreditkortsvolyrnen i landet
-
Myten om butiksdoden — framtidens fysiska handel
Vi har lange hort om den st kallande Dutiksdoden, och i takt mea e-handelns framfart har mânga foretag halt stora utmaningar under de senaste Wren. Resultat Iran Adyens ârliga Retailbarometer visar dock att konsumenter fortfarande vardesatter den personliga upplevelsen. 64 procent av de tillfrâgade konsumenterna menar att fysiska Dutiker har en viktig funktion, oavsett am de handlar i den faktiska butiken direkt eller senare av samma âterforsaljare online. Aven globala studies pekar pt fysiska butikers betydelse, aar exempelvis Generation Z finner inspiration och socialiserar med vanner i fysiska butiker. Det ar a ven den yngre generationen som hellre Desoker pop-ups, fik och liknande. Samtidigt stalls hoga krav pt kundupplevelsen, dâ tre av fvra kan tanka siq att sluta handla i en viss butik am de inte far ett bra bemotande.
Givet okningen av plattforrnar, hardvaruinnovationer och aIInnan otalighet hos konsurnenterna – bade inonn mat och retail, har kraven pt foretagen blivit allt hogre Konsurnenterna will ha sonnlosa upplevelser, och darfor kommer mindre, mer barDara enheter for att hantera Detalningar, returer och lagerinventering bli viktigare under ae kommande Wren. Och nar det inte finns nâgot behov av roamingenheter, eller att manniskor faktiskt holler i dem, kommer vi se sjalvscanning i allI storre utstrackninq. Uniolo och Nespresso ar exempel pt tvâ varumarken som redan lyckats implementera detta pt ett smart och framgângsrikt sett.