Nu blir det möjligt att lägga in sitt betalkort direkt i Swish-appen för att blippa och betala i kassan i butik, både i Sverige och utomlands.
Tjänsten är ett strategiskt steg för bolaget mot att fortsätta förenkla svenskarnas vardag, genom att möjliggöra betalningar med Swish i fler köpsituationer.
Nyheten i appen kommer till en början vara tillgänglig för Android-användare.
Nu tar Swish ytterligare kliv mot att förenkla vardagen för de 8,6 miljoner användarna, genom att lansera möjligheten att lägga in sitt betalkort i Swish-appen. På så vis blir det ännu enklare att betala med Swish i butik, i såväl Sverige som utomlands. Till en början kommer Android-användare kunna lägga in sitt betalkort i Swish-appen. Efter den efterlängtade nyheten om att Apple öppnar upp sin NFC-funktionalitet i Europa kommer Swish framöver även möjliggöra betalkort i appen för Apple-användare.
– Lanseringen av den här tjänsten är en strategisk milstolpe för oss. Vi tror att Swish, som är en enkel och trygg tjänst med ett starkt varumärke, kommer vara en viktig spelare bland de andra aktörer som idag erbjuder betalkort i mobilen, säger Urban Höglund, vd på Swish.
Att Swish nu lanserar betalkort i appen innebär att det är möjligt för bankerna att ansluta sig till den nya tjänsten och börja erbjuda den till sina privatkunder. I dagsläget är en bank live och ytterligare en har påbörjat arbetet. Tjänsten möjliggörs av det samarbete Swish ingått med de ledande globala kortnätverken Mastercard och Visa.
– Tack vare Mastercards innovativa lösning kan Swish nu erbjuda konsumenterna ett bredare utbud av betalningsalternativ. Vi vill göra det enkelt, säkert och smidigt för konsumenter att betala i vardagen, och vårt partnerskap med Swish är ytterligare ett steg framåt för att göra det möjligt, säger Erik Gutwasser, President Northern Europe på Mastercard.
Även Visa ser positivt på samarbetet:
– Vi är stolta över att samarbeta med Swish. Visas fokus på innovation möjliggör en framtid där kontaktlösa betalningar blir ännu smidigare och där människor har flera betalalternativ att välja bland. Samarbetet möjliggör för Swish att bredda produkt- och tjänsteutbudet och ytterligare höja värdet för kunderna, säger Fredrik Lindquist, Sverigechef Visa.
Utrullningen sker successivt allt eftersom banker ansluter sig till tjänsten.
Så här funkar det
Användaren får information i appen om att det nu är möjligt att lägga in sitt/sina betalkort. För att genomföra ett kortköp med Swish-appen håller användaren telefonen nära en kontaktlös terminal. Kunden ser betalkorten och köphistoriken direkt i Swish-appen.
Om Swish
Swish lanserades 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker och har sedan dess blivit hela Sveriges mobila betaltjänst och en av de största betalningslösningarna i Europa. Swish förenklar vardagen för över 8,6 miljoner svenskar och runt 300 000 företag och organisationer, och har på kort tid blivit Sveriges starkaste varumärke.