Svenska småföretagare optimistiska – trots nedgång i ekonomin
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Svenska småföretagare visar stark optimism– trots nedgång i ekonomin

Svenska småföretagare visar stark optimism– trots nedgång i ekonomin

Publicerat av: Redaktionen

Trots lågkonjunktur, höga räntor och ett osäkert världsläge står Sveriges småföretagare starka.

En ny halvårsundersökning från STRATO i samarbete med Sifo Kantar visar att nästan hälften av småföretagen upplever att deras affärssituation är stabil, och mer än en av fem förutspår tillväxt under de kommande sex månaderna.

Undersökningen, där företagare med upp till 49 anställda tillfrågats, visar att nära hälften (49 procent) av småföretagarna anser att deras nuvarande affärssituation är oförändrat. En tredjedel (33 procent) uppger att läget är något mindre gynnsamt, medan nästan en femtedel (18 procent) upplever en förbättring.

Svenska småföretagare optimistiska – trots nedgång i ekonominTrots den ekonomiska osäkerheten förväntar sig över en femtedel (22 procent) ökade försäljningssiffror under det kommande halvåret, medan endast 13 procent tror på minskad försäljning. Mer än hälften (55 procent) tror att försäljningen kommer förbli oförändrad. Endast cirka en tiondel (13 procent) har en negativ syn på framtiden.

– Småföretagare har visat en imponerande förmåga att anpassa sig under dessa utmanande tider. Trots inflationstryck och ökande kostnader är tre av fyra småföretagare optimistiska om sin verksamhets framtid. Det speglar den entreprenörsanda och uthållighet som präglar Sveriges småföretagare, säger Claudia Frese, vd på STRATO.

Utmaningar kvarstår trots optimism

Även om småföretagare visar stark optimism tyder undersökningen på att flera utmaningar hotar deras tillväxt. Mer än var fjärde (28 procent) anser att inflationen har haft en negativ inverkan på verksamheten, och nästan var tredje (30 procent) uppger att efterfrågan på deras produkter och tjänster har minskat som en följd av inflationen. Mer än var fjärde (26 procent) svarar att de stigande räntorna har påverkat företagets resultat.

– Det är tydligt att småföretagarna inte ger upp utan anpassar sig till de nya förutsättningarna. Trots ökade kostnader och minskade marginaler hittar de sätt att effektivisera sin verksamhet och behålla sin konkurrenskraft, säger Claudia Frese.

Fler än var fjärde småföretagare (26 procent) uppger också att störningar i produktionen har haft en negativ inverkan på verksamheten. Nästan en fjärdedel (23 procent) tror att inköpskostnaderna kommer att öka kommande sex månader.

 

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 7–14 augusti 2024. Totalt intervjuades 321 personer med sysselsättning som egna företagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Om STRATO

STRATO är ett av Europas största webbhotell med tjänster inom domän, e-post, webbplats och server till verktyg för marknadsföring online och molnlagringstjänsten HiDrive. STRATO grundades i Berlin 1997 och har över 4 miljoner domäner och 1,6 miljoner kunder med över 2 miljoner kontrakt. STRATO AG är en del av börsnoterade IONOS Group SE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy