Enligt en undersökning beställd av F-Secure är svenskarna inte särskilt oroliga för att personuppgifter ska hamna på den mörka webben.
Majoriteten av konsumenterna kontrollerar inte heller aktivt sina egna data för eventuella läckor. En enda dataläcka kan dock utsätta konsumenter för olika bedrägerikampanjer och öka risken för identitetsstöld.
Personuppgifter som läckt ut i samband med en dataläcka eller ett dataintrång säljs vanligtvis på marknadsplatser på internet, och oftast på den mörka webben. Enligt en undersökning beställd av F-Secure kontrollerar 80 % av svenskarna inte aktivt om deras uppgifter har läckt ut. Dessa läckta personuppgifter handlas ofta på marknadsplatser på nätet och på dark web. Svenskar i allmänhet verkar också ha en lägre medvetenhet om den mörka webben än andra nationaliteter. 26 % av de tillfrågade i undersökningen kunde definiera dark web som delar av internet som kan nås med en speciell webbläsare. Motsvarande siffra bland de finska respondenterna var 38 %.
Undersökningen, som genomfördes av Censuswide, omfattade vuxna från Tyskland, Storbritannien, Finland och Sverige. Undersökningen visade att finländarna är mest oroade över riskerna med den mörka webben (35%), medan svenskarna är minst oroade (19%), och en stor andel av de svenska respondenterna (80%) kontrollerar inte regelbundet sina data för potentiella läckor.
Under de senaste åren har dataläckor och dataintrång åtföljts av det olyckliga fenomenet att offer för dataläckor återigen faller offer för olika nätfiskekampanjer och bedrägerier. Det innebär att en medborgare som har förlorat personuppgifter en gång löper större risk att drabbas av identitetsstöld i framtiden.
— En enda dataläcka kan lätt skapa en cykel som ökar risken för identitetsstöld allt mer. Svenska konsumenter kommer sannolikt inte att vara oroliga för att förlora sina uppgifter eftersom de kanske inte har tillräcklig kunskap om de ekonomiska konsekvenserna kring bedrägerier, säger Mikael Herrala (Partner Success Manager, F-Secure).
Identitetsstöldspiraler kan utlösas av dataintrång i företag eller skadlig kod och data som samlats in från offentliga källor (dataskrapning). De som förlorar sina personuppgifter i samband med ett dataintrång kan till exempel utsättas för alltmer riktade nätfiskekampanjer eftersom olika listor med personuppgifter säljs om och om igen på marknadsplatser online.
— Vanliga sökmotorer listar inte webbplatser som finns på den mörka webben. Personuppgifter som erhållits genom dataintrång hamnar ofta som handelsvara på denna anonymiserade del av internet. När de hamnar i händerna på cyberbrottslingar ökar risken för identitetsstöld och andra bedrägerier. Cyber Security Awareness Month i oktober kan vara ett bra tillfälle för alla att stanna upp och undersöka hur det står till med deras personuppgifter, säger Mikael Herrala (Partner Success Manager, F-Secure).
F-Secures råd om hur du kontrollerar dina egna data:
- Kontrollera regelbundet om dina uppgifter har äventyrats med hjälp av kostnadsfria onlineverktyg som F-Secures Identity Theft Checker. Du kan göra det gratis på mindre än fem minuter (F-Secures verktyg samlar inte in eller lagrar de e-postadresser som du kontrollerar).
- Byt lösenord för de tjänster som listas i rapporten. Använd en bra lösenordshanterare för att skapa starka unika lösenord.
- Kontakta de företag och tjänster som anges i läckagerapporten, särskilt om kredit- eller betalkortsuppgifter är inblandade.