Freja eID Group AB (publ) och Journalistförbundet närmar sig 1000 utfärdade digitala presskort i Frejas ID-plånbok efter bara några veckor.
De unika säkerhetsfunktionerna jämfört med det traditionella plastkortet – och en smidig utgivningsprocess – är de främsta skälen till orsaken till den snabba spridningen.
Under hösten 2023 avtalade Freja och Journalistförbundet om att digitalisera presskortet med Frejas e-tjänstelegitimation Freja OrgID. Det digitala presskortet lanserades den 10 januari i år och numera utfärdas inte längre några fysiska presskort utan hela utgivningen är digitaliserad.
Ett av skälen till att Journalistförbundet valt införa ett digitalt presskort är att säkerheten kan höjas dramatiskt i förhållande till det traditionella plastkortet:
- Det digitala presskortet kan verifieras genom att skannas med en annan Freja-app
- Verifiering kan ske genom en kontrollportal på webben
- Presskortet har aktiva säkerhetsfunktioner i ID-skärmen vid visuell kontroll
- Det finns en funktion för omedelbar spärr av ogiltiga och utgångna presskort
- Det är möjligt att i förväg identifiera användare på distans för ackreditering
De förbättrade säkerhetsfunktionerna jämfört med plastkortet har gjort att acceptansen bland mottagare av presskortet har gått smidigare än förväntat.
Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
”När vi lanserade det digitala ID-kortet för några år sedan tog det sin lilla tid innan det nådde acceptans bland butiker, apotek, paketombud och liknande. Men när man förstått att säkerhetsfunktionerna i ett digitalt ID-kort är så många gånger starkare än för ett fysiskt ID-kort blev det en självklarhet att acceptera. Att vi etablerat dessa processer sedan tidigare är förmodligen ytterligare en orsak till att det digitala presskortet har fått en sådan rivstart. Det har till och med blivit så ett flertal andra yrkeskårer hört av sig till oss med önskemål om att digitalisera sina tjänstekort på samma sätt som journalisterna gjort.”