Varje dag använder tusentals CFO:er och treasurychefer QR-kodteknik för att logga in på CashPro, Bank of Americas digitala bankplattform som används av över 40 000 företags- och kommersiella kunder världen över för att hantera sin treasury-, handels- och kreditverksamhet samt utföra självbetjäningsärenden.
Denna identitets- och autentiseringsteknik, som lanserades 2022, har nyligen passerat två miljoner användningar och uppvisat en tillväxt på 60 % under det senaste året.
“Nästan alla våra företagskunder använder CashPro som huvudingången till sina Bank of America-konton, säger Jennifer Sanctis, chef för CashPro App och Personaliserade Teknologier inom Global Payments Solutions på Bank of America. – QR-inloggningen gör denna ingång ännu säkrare och förbättrar kundupplevelsen ytterligare.”
QR-inloggningstekniken löser två centrala problem som ofta är förknippade med traditionella inloggningsprocesser:
- Kunderna behöver inte längre komma ihåg sitt CashPro-lösenord. I stället använder de sin mobiltelefon för att skanna QR-koden som visas på datorskärmen och loggar in med biometriska uppgifter.
- Inget behov av att bära med sig en fysisk säkerhetstoken. I stället kan användarna använda CashPro-appen för att komma åt en mobil token, som är integrerad i inloggningsflödet för kunder med multifaktorsautentisering.
Denna teknik är som mest populär bland kunder i Europa, som använder den mer än dubbelt så ofta som kunder i andra regioner.
Karen Davis, chef för treasury och trade finance inom olje- och gasverksamheten på Glencore, är medlem i bankens brittiska CashPro Board – en grupp kunder som ger direkt återkoppling kring plattformens funktionalitet och framtida utveckling. Davis är förespråkare för och flitig användare av QR-inloggning.
“QR-inloggningen gör det enkelt att komma in i CashPro. Jag använder den mobila token som är inbyggd i processen också, så jag slipper tänka på att bära runt på en fysisk token. Det är så snabbt och smidigt. Jag förstår inte varför man inte skulle använda det, säger Davis.
Bank of America förbättrar kontinuerligt CashPro-plattformen med nya innovativa funktioner som stärker kundernas affärsresultat. Senast lanserades Push Authentication, vilket förenklar upplevelsen med den mobila token ytterligare.
Branschutmärkelser
Bank of Americas CashPro-plattform får regelbundet erkännande från tredje part. Bland höjdpunkterna:
- Crisil Coalition Greenwichs benchmarkingstudie för digital transformation 2024 – delad förstaplats för ledarskap inom digitala kanaler, för tredje året i rad (ensam ledare 2023 och 2022).
- 2025 års utmärkelser för innovation och excellens från Treasury Management International:
- Bank of the Year for Best Customer Experience (for CashPro Search with Investigations)
- Best Mobile Technology Solution for Treasury (for Security Insights on the CashPro app)
- Best Solution Innovation – Data Analytics (for CashPro Insights)
Bank of America
Bank of America är en av världens ledande finansiella institutioner och betjänar privatpersoner, små och medelstora företag samt stora koncerner med ett komplett utbud av bank-, investerings-, kapitalförvaltnings- och riskhanteringstjänster. I USA erbjuder banken en oöverträffad tillgänglighet med cirka 69 miljoner privat- och småföretagskunder, cirka 3 700 kontor, cirka 15 000 uttagsautomater och prisbelönt digital banktjänst med cirka 59 miljoner verifierade digitala användare.
Bank of America är en global ledare inom kapitalförvaltning, företags- och investmentbanking samt handel över en bred uppsättning tillgångsslag, och betjänar företag, regeringar, institutioner och privatpersoner globalt. Banken erbjuder marknadsledande stöd till cirka 4 miljoner småföretagskunder genom ett omfattande utbud av innovativa och lättanvända digitala tjänster. Verksamheten bedrivs i hela USA, dess territorier och i över 35 länder. Bank of America Corporations aktie är noterad på New York Stock Exchange.