[PÅ STAN MED] Under en kylslagen februaridag så träffade IT-Finans Frederick Wennmark som är teknisk chef, solution consulting för norden.
Sedan starten ständigt växande företaget, Servicenow för en lunch på underbara koppartälten vid Haga, en plats där tiden verkligen stått stilla och där det kändes som att kliva flera decennier tillbaka i tiden.
ServiceNow är ett relativt ungt, molnorienterat, bolag som grundades 2004 och som redan inom några få år på marknaden knutit till sig flera tunga kunder i form av bland annat Intel, AstraZeneca och Staples med flera. Företaget fokuserar på att ta fram automatiserade lösningar eller flöden för att serva företaget inom mer eller mindre alla områden, allt för att företagen och dess anställda till fullo ska kunna fokusera på sina uppgifter och bli både effektivare och mer produktiva.
– ServiceNows lösningar gör arbetet bättre över hela verksamheten. Våra applikationer automatiserar, förutser, digitaliserar och optimerar affärsprocesser och uppgifter inom ett stort antal områden vilket ger en bättre upplevelse för anställda, användare och kunder samtidigt som verksamheten utvecklas. Och kanske bäst av allt vi adderar nya områden och lösningar fortlöpande, lösningar som i alla lägen är helt integrerade med tidigare applikationsbas, berättar Fredrick.
Gedigen bakgrund med enorm bredd
Vi visste redan innan vårt lunchmöte att Fredrick är en man med lång erfarenhet från IT branschen men under det är först under vårt samtal som vi verkligen förstår hans storhet och det tillhör inte det vanliga att vi möter någon med en sådan bredd och intressegrund. Inte bara inom IT och teknik utan även inom alternativa områden. För innan Fredrick rekryterades som teknisk Norden chef till ServiceNow 2016 har han arbetat över 20 år inom industrin inom företag som bland annat Cisco, Trend Micro och VMware. Till detta framkom även att Frederick har ett gediget intresse av hjärnan och hur vi bäst ska kunna utnyttja dess kapacitet samt hur vi enklast ska kunna brygga de eventuella barriärer som finns mellan människan och tekniken.
Just denna multikompetens är något som kanske till och med är en underliggande grund för ServiceNow som helhet. För det är just via ett holistiskt synsätt kombinerat med djup teknisk kompetens som företaget i helhet och Fredrick gällande den nordiska marknaden lyckats bygga sina lösningar, lösningar som snarast kan ses som broar eller genvägar inom alla typer av processer. För oavsett om det rör HR avdelningar eller djuplodade säkerhetsanalyser av infrastruktur så finns något inom ServiceNow portfölj som underlättar dessa steg.
– Vi lever i en värld där förseningar eller intern tröghet är den verkliga fienden. Allt mer händer allt snabbare och vare sig vi som individer och än mindre dagens företag har tid med onödiga processer, i varje fall inte om de vill fortsätta utvecklas och vara en aktiv del av framtiden. Många gånger handlar detta även om väldigt banala saker som vi kanske inte direkt tänker på.
– Ta som exempel ett företag där en nyanställd ska börja arbeta. Hur många steg eller delprocesser startas bara genom detta. Personen måste få arbetsbeskrivningar, hen måste fylla i uppgifter om kontonummer, få rätt tilldelningar av digitala rättigheter, tas upp i löne- och sjuksystem med mera, med mera. Allt som allt tar detta tid och involverar flera personer för att sedan inte tala om ifall något går fel eller missas vilket kan leda till stora fördröjningar. Det vi fokuserar på är att förenkla dessa processer, att genom tidigare erfarenhet, och numera även delvis tack vare AI, kunna förutse och automatisera så mycket av dessa processer som möjligt.
– Gå bara till dig själv, om du genom smarta lösningar kunde frigöra 20 minuter per dag då skulle detta innebära att vi får cirka 122 timmar extra per år eller dryga 15 normala arbetsdagar där vi kan göra annat. Det är denna typ av lösningar som ServiceNow bygger, berättar Fredrick vidare.
Global tillväxt och AI satsning
Ser vi till ServiceNow som helhet så är bolaget unikt på flera sätt. Från starten så var produktportföljen snäv och fokuserade mest på enklare lösningar. Men med åren som gått så har allt fler tjänster byggts på och idag så finns lösningar inom dryga 60 områden. Den stora styrkan i detta är däremot inte bredden i sig utan länkningen mellan respektive program. För trots att ett företag kan välja att bara satsa på en lösning så erbjuder ServiceNow även den kompletta Now Plattformen som länkar samman alla instanser och som genom att integrera en intelligent automationsmotor och AI skapar ett enormt mervärde för slutkunden.
Just att allt ska fungera tillsammans är även en av de mest fundamentala grundstenarna för ServiceNow. För varje gång som företaget investerat och köpt externa lösningar så har dessa först och främst byggts om från grunden för att passa in i företagets portfölj, allt för att alla användare ska kunna dra nytta av alla delar.
– Jag har under årens lopp jobbat både i och med flera företag som köpt upp andra företag eller lösningar från andra företag för att sedan mer eller mindre direkt använda lösningen. Detta är inte något fel men ServiceNow tar detta ett steg länge och istället för att stressa ut en ny lösning så ser vi alltid till att till göra alla program 100% kompatibla med alla andra program i vårt sortiment.
– Utöver detta så har vi, mycket tack vare att vår lösning till stora delar är molnbaserad, en mycket bra insyn i vad som används och framför allt vad som efterfrågas från våra kunder. Och genom ett mycket innovativt teamarbete, som till största del bedrivs i USA, så kan vi många gånger ta fram nya lösningar och program innan kunden efterfrågar lösningen själva.
– Just denna drivkraft och konstanta framåtsträvan är även något som genomsyrar hela företaget och som gör att det inte går en dag utan att jag verkligen längtar till jobbet och detta är något som jag även vet gäller övriga. Och som alltid- när ett företag mår bra så märks detta ut mot kunder och vi har en mycket hög nivå när det kommer till förnyelse av våra tjänster vilket så klart är extra stimulerande.
– Till detta så har vi även haft en kontinuerlig tillväxt både globalt och här i norden där vi till och med vuxit så snabbt att jag framöver primärt kommer att fokusera på Sverige och Finland samtidigt som vi får en ny medarbetare som kommer ansvara för Norge och Danmark.
En av anledningarna till den allt snabbare tillväxten kan vi spåra tillbaka till mitten av maj förra året då ServiceNow Intelligent Automation Engine lanserades. Detta är en samling verktyg som via AI och maskinlärning för att förutse delar som driftsstopp, förhandsberäkna framtida prestanda och benchmarka prestandan jämfört med andra aktörer.
– Fördelarna som Intelligent Automation Engine ger oss är enorma. Tidigare har kunder många gånger inte vetat om svagheter innan fel har inträffat men nu kan vi hjälpa våra kunder att på ett tidigt stadium förutse och förebygga problem. Det kan till och med vara så att vi ringer en kund och säger att vi upptäckte en brist någonstans och denna redan är åtgärdad. Dessutom kan vi med hjälp av nya Benchmarks, i kombination med den enorma mängd data vi dagligen hanterar, jämföra ett företags olika lösningar och jämföra dessa mot vad som kan ses som ett branschindex. På detta sätt så får våra kunder ett rättvist och tillförlitligt värde på hur verksamheter ligger till inte bara i jämförelse med uppsatta mål utan hur den står sig jämfört med andra aktörer, avslutar Fredrick.
Detta avslutade vår lunch men vi får med säkerhet anledning att återkomma till både Fredrick och ServiceNow som verkligen har slagit hammaren rätt på spiken med sina lösningar. För i en värld där allt går allt snabbare och mer ska utföras på mindre tid så måste vi hitta genvägarna för att kunna ta tillbaka åtminstone delar av den tid vi förlorar. För väldigt få personer mår i längden bra av att hela tiden tävla mot klockan och i dessa fall så är lösningarna som ServiceNow presenterar en av de bästa ”mediciner” som vi stött på.
Frederick Wennmark
Bor Stockholm
Ålder: 50 år
Familj: Fru och tre barn, två barnbarn
Karriär: 20 år hos bl.a. Cisco, Trend Micro och VMware. Rekryterades som teknisk chef Norden till ServiceNow 2016.
Antal uppkopplade enheter hemma: Tvåsiffrigt antal
Gillar: Tid med familjen, fru, barn och barnbarn. Stugan Dalarna och löpning.
Ogillar: Bakåtsträvande människor
Oväntade händelser: Jobbat ett kort tag i en startup inom grön energi produktion
Nästa planerade resa (yrke eller privat): Stugan i Dalarna till helgen som kommer. Annars Helsingfors ca varannan arbetsvecka