I arbetet med att ta fram en ny låneprodukt, som skulle ge peer-to-peer-långivaren Fixura en tydligare bild av lånesökarnas ekonomiska status, ville de finna en partner som snabbt och säkert kunde genomföra produktutvecklingen med bibehållen tillväxt och kapacitet för Fixuras befintliga produkter och tjänster.
Valet föll på Mambu, ett fintechbolag med beprövad track-record för att hjälpa finansaktörer att lansera nya produkter och funktioner snabbt och effektivt och i en molnbaserad miljö som har flexibilitet att ändras efter behov med marknaden.
– Mambu är i huvudsak kärnan i vårt system, och det har verkligen påskyndat utvecklingen och med en go-to-market-tid som imponerar, säger Hannu Puolitaival, COO på Fixura.
Fixura som grundades 2009, är den äldsta P2P-långivaren i Norden och de har en enkel affärsidé – att förena investerare och privatpersoner med behov av finansiering på ett sätt som gynnar båda. Fixura erbjuder konsumentlån med låg kostnad och investeringstjänster som är enkla att använda. Den nya plattformen förbättrar redan avsevärt slutkundens upplevelse .
Fixura är det första utlåningsföretaget i Norden som använder PSD2- baserad (payment services directive) kontoinformation, och har utvecklat sina egna algoritmer för att använda maskininlärning för att kategorisera informationen. Detta ger en mycket komplett bild av lånesökarens ekonomiska status.
Trots den ekonomiska turbulensen till följd av COVID-19 har Fixura tack vare Mambus snabba bankteknik lyckats lansera en ny låneprodukt mycket snabbt. Den nya plattformen, som har varit under utveckling under de senaste sex månaderna, är igång och erbjuder bland annat Fixuras nya autoinvest-funktioner, som automatiskt diversifierar investeringar till hundratals lån och sänker risknivån avsevärt.
– Vi insåg att det gamla systemet var daterat efter fem år.. Vi visste att såvida vi inte gjorde en uppgradering att vi kunde möta större utmaningar i framtiden, särskilt också med tanke på att vi vill skala upp verksamheten och lansera nya produkter på nya marknader, säger Hannu.
Genom att tillhandahålla snabba och flexibla banklösningar har Mambu hjälpt Fixura att skapa konkurrenskraftiga kundupplevelser, utveckla sin affärsmodell och sina tjänster.
Fixura planerar att utvecklas genom att titta på möjligheten att införa nya produkter och tjänster för sina kunder. För Fixura var Mambus adoptionshastighet värdefull – med det första beslutet att dra igång efter bara 2-3 månader.
– Ur ett kundperspektiv ger Mambu stabilitet och effektivitet. Vi lanserade för bara tre månader sedan, och vi kör redan på en riktigt pålitlig nivå när det gäller att hantera kundkonton, vi ser inte mycket kvar att göra när det gäller förbättringar, något som vi också hör från våra kunder, säger Hannu.
Som nästa steg planerar Fixura att utvidga sin räckvidd i hela Norden och i Europa, de ser fram emot fortsatt samarbete och utnyttja Mambu för att skala sin verksamhet.