Ny undersökning avslöjar – Hyresvärdarna med snabbast kundtjänsttelefoni 2024
Hem FASTIGHETER Ny undersökning avslöjar – Hyresvärdarna med snabbast kundtjänsttelefoni 2024

Ny undersökning avslöjar – Hyresvärdarna med snabbast kundtjänsttelefoni 2024

Publicerat av: Redaktionen

“Känslorna stormar, väntan i telefonkö har blivit så lång att uppfattningen av tid och rum suddas ut – exakt så upplever många hyresgäster hur det är att ringa kundtjänsten idag”, säger Tor Rauden Källstigen, VD på Real Talk.

Sveriges 50 största hyresvärdar står under lupp när Sveriges snabbaste kundttjänsttelefoni koras.

Med hjälp av AI har startupbolaget Real Talk kunnat genomföra en mer avancerad och omfattande mätning än vad som tidigare kunnat göras.

“Tillgänglighet och ett professionellt bemötande betyder allt för att bygga långsiktiga kundrelationer. Därför riktar vi blicken mot kärnan av en fungerande dialog – tiden det tar att få svar, när det verkligen gäller säger Tor Rauden Källstigen, VD på Real Talk. 

Stena Fastigheters kontor i Stockholm. Foto: Pressbild, Real Talk.

Resultaten från undersökningen visar på en enorm variation i svarstider, där vissa hyresvärdar erbjöd exceptionellt snabb service, medan andra hade timslånga köer – eller inte svarade alls.

“Vår metod bygger på att replikera verkliga förhållanden, där hyresgäster ofta kontaktar kundtjänst under de mest hektiska tiderna. Med hjälp av våra AI-drivna telefonister kunde vi genomföra en typ av undersökning som tidigare inte varit möjlig.” säger Filip Hedman, teknisk chef på Real Talk.

De var snabbast, hela listan

Samtliga i topplistan lyckades svara inom en väntetid på ett fåtal minuter. 
  1. Stena Fastigheter
  2. Poseidon
  3. Bostadsbolaget Göteborg
  4. Stångåstaden
  5. Balder
  6. Ikano Bostad
  7. Neobo
  8. Gavlegårdarna
  9. Wallenstam
  10. SSB/Sveafastigheter
Med utrymme för förbättring
Ny undersökning avslöjar – Hyresvärdarna med snabbast kundtjänsttelefoni 2024

Filip Hedman (CTO) och Tor Rauden Källstigen (VD),

Bland bostadsbolagen med utrymme för förbättring återfinns bland annat MKB, Rikshem och HFAB som hade kötider mellan 30-60 minuter. Endast ett fåtal av den samlade listans hyresvärdar erbjöd callback-funktion där kundtjänsten ringer upp när man nått sin plats i kön.

“Vi hoppas att undersökningen kan tjäna som ett verktyg för att fastighetsbolagen utveckla sin tillgänglighet mot sina kunder. En stark trend i USA är användandet av automatiska AI-telefonister som komplement till bemannad kundtjänst, för att korta ner svarstider och förbättra servicegraden. säger Tor Rauden Källstigen, VD på Real Talk. 

Så genomfördes undersökningen

Undersökningen genomfördes med hjälp av Real Talks automatiska AI-telefonister, som vid ett flertal tillfällen ringde Sveriges 50 största hyresvärdar under högbelastade kundtjänsttider. Svarstiden per bolag är ett genomsnitt av de olika ringtillfällena.
Syftet var att simulera en verklig situation där en hyresgäst söker hjälp med en vanlig fråga kring hyresavier. Målet var att nå fram till en kundtjänstrepresentant som kunde erbjuda relevant hjälp.

Samtalen utfördes i vecka 41 och 24 under oktober 2024. Resultaten samlades in och analyserades med hjälp av Real Talks AI-analys, för att ge insikter i svarstider och kvaliteten på den hjälp som erbjöds.

Även kvaliteten på kundservicen utvärderas, eftersom premissen för en kvalificerad mätpunkt var att få ett typiskt avi ärende avhjälpt.

Det här är Real Talk

Vår vision är att tillgängliggöra kunskap till fler, 
genom att driva utvecklingen inom AI-telefoni. Real Talk addresserar en marknad för customer phone support beräknad till 400 miljarder USD.

Real Talks digitala telefonister samtalar på 30 språk, tex arabiska, hindi och kinesiska. Kan svara dygnet runt och har en förmåga att behandla kunskap som utklassar mänskliga kollegor.

Bolaget startades sommaren 2024 av Filip Hedman (CTO) och Tor Rauden Källstigen (VD), är kund- och självfinansierat. Real Talk beviljats mjuk finansiering av EU och Almi. Real Talk är ett svenskt bolag med egna servrar i Stockholm.

“Why now” – Därför är AI voice agents superhett i år

Silicon Valley-baserade investeringsfirman Andreessen Horowitz publicerade nyss en rapport om AI voice agents 2024, med kraftfulla slutsatser om tidsandan och möjligheterna som uppstått: “Now is the time to reinvent the phone call.” och “For businesses, AI voice agents mean time and labor cost savings from human callers and the potential to re-allocate resources towards increased revenue generation.”

Real Talks grundare Tor Rauden Källstigen och Filip Hedman har i över ett decennium byggt framgångsrika startups — och fått förtroende av uppdragsgivare som Telia, Tink, Microsoft och Walmart.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy