Ny rapport från coeo: Svenskarnas syn på betalningar och inkasso – AI driver förbättrad kundupplevelse
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Ny rapport från coeo: Svenskarnas syn på betalningar och inkasso

Ny rapport från coeo: Svenskarnas syn på betalningar och inkasso

Publicerat av: Redaktionen

Var fjärde svensk får en påminnelsefaktura minst en gång per år – ofta på grund av misstag.

Samtidigt efterfrågar många mer moderna lösningar och bättre tillgänglighet för att hantera sina betalningar och få en bättre överblick.

coeo, ett av Europas snabbast växande bolag inom inkassobranschen, släpper idag coeos Inkassorapport 2025. Rapporten, framtagen i samarbete med Novus, bygger på svar från 1059 svenskar och kartlägger svenskarnas betalbeteenden, syn på inkasso och lyfter insikter om hur AI och digitala lösningar kan förbättra kundupplevelsen.

Missade betalningar beror oftast på bristande överblick
Ny rapport från coeo: Svenskarnas syn på betalningar och inkasso – AI driver förbättrad kundupplevelse

Pernilla Almström & Henrik Ask

Undersökningen visar att 45 % av svenskarna som fått en påminnelsefaktura helt enkelt glömde bort att betala den. En av tio uppger att de har svårt att hålla koll på alla sina fakturor från olika leverantörer. I en digital vardag, där betalningar hanteras via appar och e-fakturor, är det lätt att missa en faktura.
– Det är tydligt att många skulder uppstår på grund av misstag snarare än avsiktlig betalningsovilja, säger Pernilla Almström, vd på coeo Inkasso.

AI möjliggör en förbättrad kundupplevelse

Hälften av de tillfrågade i undersökningen anser att det är viktigt att kunna hantera sina inkassoärenden utanför kontorstid, vilket innebär ett ökat behov av moderna och tillgängliga lösningar.
– Här ser vi att AI verkligen gör stor skillnad. Vi kan erbjuda snabbare hjälp, på fler språk och på tider som passar kunden, säger Henrik Ask, CCO på coeo Inkasso.

Behov av ett nationellt skuldregister

Undersökningen visar att många svenskar efterfrågar bättre överblick över sin ekonomi. Ett nationellt skuldregister, liknande det som redan finns i Norge, lyfts fram som en möjlig lösning för att motverka överskuldsättning.
– Ett skuldregister skulle ge en mer komplett bild av konsumenters ekonomi genom att inkludera skulder och obetalda krav hos inkassobolag. Det kan fungera som ett tidigt varningssystem och förhindra att nya lån beviljas till personer som redan har betalningsproblem, säger Fredrik Engström, ordförande för branschföreningen Svensk Inkasso.

Läs hela rapporten

coeos Inkassorapport 2025 ger en unik inblick i svenskarnas betalbeteenden och hur branschen kan utvecklas. Rapporten innehåller även expertintervjuer om framtidens inkasso och hur AI kan bidra till en mer tillgänglig och individanpassad upplevelse.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy