Lunar lanserar finansbranschens och Europas första GenAI-baserade röstassistent för kundservice
Hem TEKNIKAI Lunar lanserar finansbranschens och Europas första GenAI-baserade röstassistent för kundservice

Lunar lanserar finansbranschens och Europas första GenAI-baserade röstassistent för kundservice

Publicerat av: Redaktionen

Den nordiska utmanarbanken Lunar lanserar idag som första bank i Europa en GenAI Native Voice  Assistant i sin kundservice för privatkunder.

Röstassistenten gör vardagliga bankärenden och privatekonomi tillgänglig för alla, oavsett ålder, bakgrund och ekonomisk situation. Den kan ge personliga insikter o omplexa ärenden.

Lunars nya AI-röstassistent kallas GenAI Native Voice Assistant eftersom den använder en AI-modell som är specifikt utvecklad för röstinteraktion, till skillnad från den traditionella tekniken som omvandlar röst till text och sedan tillbaka till röst. Tekniken möjliggör en mer naturlig och intuitiv dialog med användarna. Bland annat kan den hantera att användaren avbryter mitt i samtalet, ber den att sakta ner eller upprepa information vid behov.

“Vi är otroligt stolta över att vara först i Europa med en teknik som kommer att förändra hur vi interagerar med banker och privatekonomi. Vår GenAI Native Voice Assistant förbättrar kundupplevelsen genom att minimera väntetiden och underlätta vardagliga bankärenden anpassade efter varje kunds behov,” säger Kåre Kjelstrøm, CTO på Lunar.

En ny standard för kundservice

Lunar förväntar sig att den nya röstassistenten över tid kommer att kunna hantera cirka 75 % av de inkommande samtalen. Ett viktigt steg mot att förbättra effektivitet driftskostnaderna ochsamtidigt kunna erbjuda en mer personlig och tidseffektiv upplevelse.

“Det handlar om en helt ny standard för kundservice. Tjänsten är mer avancerad än andra röstassistenter och kan förklara tekniska termer på flera olika sätt, vilket gör informationen mer tillgänglig och lättförståelig för alla. Dessutom är lösningen särskilt användbar för dem som känner sig osäkra på att använda digitala hjälpmedel och behöver en vägledande röst i luren,” säger Kåre Kjelstrøm.

Idag handlar 50 % av Lunars kundförfrågningar om kort, konton och överföringar, medan 55 % av förfrågningarna från företagskunder rör kundregistreringar. Lunar förväntar sig att GenAI Native Voice Assistant kommer hantera majoriteten av dessa ärenden framöver.

En ny sätt att interagera med sin bank

En undersökning från Lunar och YouGov från april i år visade att nästan var femte svensk (20 %) harsvårt att förstå den information de får från sin bank. Samtidigt har de utmaningar med att överhuvudtaget hitta den information och vägledning de behöver. Kåre Kjelstrøm menar att artificiell intelligens är ett viktigt verktyg för att lösa dessa problem.

“När Lunar lanserar nya produkter och tjänster utgår vi från våra användares behov. Målet är att bygga den bästa vardagsbanken, och här spelar AI en stor roll, eftersom tekniken gör information och vägledning om privatekonomi och bankärenden tillgänglig för alla. Det skapar ett helt nytt sätt att interagera med sin bank på,” säger Kåre Kjelstrøm.

Lansering av betaversion

Lunar lanserar finansbranschens och Europas första GenAI-baserade röstassistent för kundserviceLunars GenAI Native Voice Assistant bygger på den senaste GenAI Native Voice-teknologin och drivs av GPT-4o-modellen. Den är baserad på strikta säkerhetsprocesser som garanterar användarnas integritet och datasäkerhet. Användarnas identitet verifieras genom godkännande i appen med BankID. Lunar kommer initialt att lansera GenAI Native Voice Assistant i en betaversion, där utvalda kunder får tidig tillgång för att testa lösningen och bidra med feedback för att förbättra tjänsten.

Om Lunar GenAI Native Voice Assistant:

Lunars AI Voice Assistant bygger på GenAI Native Voice-teknologi och drivs av GPT-4o-modellen. Den
ger Lunars användare flera fördelar, såsom:
● Support dygnet runt: Tillgänglig 24/7 utan väntetid.
● Personlig anpassning: Anpassar svaren efter varje användares unika behov och situation,
oavsett om det gäller enkla eller mer komplexa frågor.
● Tydliga förklaringar: Kan förklara tekniska termer på flera olika sätt, vilket gör informationen mer
tillgänglig och lättförståelig för alla.
● Vägledning: Assisterar användarna genom specifika uppgifter, som att öppna konton eller
beställa kort, på ett enkelt och strukturerat sätt.
● Hög säkerhet: Säkerställer användarens integritet genom verifiering i appen via BankID.

GenAI Native Voice Assistant ger ingen finansiell rådgivning och är i linje med Lunars övergripande
riktlinjer för AI-governance.

Om Lunar

Lunar är en digital utmanarbank med målet att förenkla för privatkunder och företag att hantera sin
ekonomi genom att bygga den bästa vardagsbanken i Norden. Lunar grundades i Århus och har ca 450
medarbetare i Norden. 2019 fick Lunar dansk banklicens och är nu en av få banker med en nordisk
bankplattform.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy