Vi är väldigt stolta över att få leverera posten digitalt till SBAB:s kunder.
Efter 3 år tillsammans passade vi på att intervjua Oscar Bondfeldt, verksamhetsutvecklare på SBAB och ansvarig för implementeringen och samarbetet med Kivra hos SBAB.
Varför började ni skicka post i Kivra för 3 år sedan?
“SBAB är som digital aktör en bank med relativt låg klimatpåverkan. Ett område där vi för tre år sedan identifierade en tydlig förbättringspotential var våra försändelser till kund som då till stor del skickades per post. Därför fick vi upp ögonen för digitala brevlådor och i samarbetet med Kivra såg vi ett enkelt, säkert och smidigt sätt att skicka digitala försändelser till våra kunder.”
Hur ser ni att vi har utvecklat vårt samarbete under dessa år?
“Vi har sedan våra inledande kontakter haft en mycket bra dialog med Kivra och upplevt stort engagemang, framåtdrift och kreativitet i både marknadsföring och lösningar. I augusti 2015 skickade vi de första digitala försändelserna och därefter har vi anslutit flera försändelseflöden till våra privatkunder. Kivra har hela tiden erbjudit en driftsäker och snabb tjänst med bra innehållssekretess. Kivra har även utvecklat och förbättrat en kommunikationsyta som finns i samband med själva försändelsen, en kommunikationsyta som vi själva kan editera och styra. Kanalen har använts för produktinformation och marknadskampanjer till våra befintliga kunder, vilket inneburit att vi har kunnat stärka dialogen med dem. Sedan hösten 2016 distribuerar SBAB även lönebeskeden till våra medarbetare via Kivra vilket har varit mycket uppskattat. Samarbetet förvaltas aktivt och vi tittar ständigt på nya samarbetsformer.”
Efter 3 år, vilka är de största uppsidorna med Kivra?
“Vi ser tre huvudsakliga vinster med att distribuera post i Kivra; minskad klimatpåverkan, snabbheten i digital distribution samt den höga säkerheten i försändelser. I och med SBAB:s hållbarhetsfokus ser vi framför allt mycket positivt på den minskade klimatpåverkan som följer på färre postala försändelser i kombination med kundvärdet då kunderna får sina försändelser snabbt och säkert.”
Hur jobbar ni i övrigt med hållbarhetsfrågor på SBAB?
Vi tar vårt ansvar som bank på största allvar. Genom att vara enkla, öppna och omtänksamma utmanar vi strukturer i branschen samtidigt som vi bidrar till vår mission – “bättre boende och boendeekonomi”. Grunden för all vår verksamhet måste vara hållbar. Därför skiljer vi inte längre på affärsmål och hållbarhetsmål utan har integrerat hållbarhet fullt ut i vår verksamhet och affärsplan. Tillsammans utgör de grunden för hur vi ska driva vår affär framåt och bidra till en hållbar utveckling.
Hur jobbar ni för att fler av era kunder ska få upp ögonen för Kivra?
“Vi jobbar systematiskt med marknadsföring till potentiella, nya och befintliga kunder där kommunikationen anpassas efter kundens situation och behov. För nya kunder skickar vi bland annat information om Kivra tillsammans med den första avin som går ut. Vi marknadsför även Kivra i diverse postala och digitala utskick samt i kundens internetbank Mina sidor.”
Vad är nästa steg?
“Vi ser hela tiden över tänkbara försändelsetyper som skulle kunna anslutas till Kivra och andra smarta digitala lösningar med syftet att hela tiden göra det enklare att vara kund hos SBAB. Just nu tittar vi på möjligheten att erbjuda våra företagskunder försändelser via Kivra.”
Och sist men inte minst, använder du själv Kivra och i så fall varför?
“Visst använder jag Kivra själv. Jag uppskattar verkligen att ha tillgång till avier, lönebesked och annan viktig post oavsett var jag befinner mig och med pushnotiser i appen vid nya försändelser.“
Tack Oscar och tack SBAB för hittills 3 fantastiska år tillsammans, vi ser fram emot många, många fler!
Oscar Bondfeldt, verksamhetsutvecklare på SBAB.