Handelsbanken och SEB lanserar återkommande betalningar med Swish
Hem IT-FINANS TRENDERBETALNINGSLÖSNINGHandelsbanken och SEB lanserar återkommande betalningar med Swish

Handelsbanken och SEB lanserar återkommande betalningar med Swish

Publicerat av: Redaktionen

Handelsbanken och SEB blir nu de första av Sveriges stora banker att erbjuda Swish nya tjänst för återkommande betalningar.

Den efterlängtade funktionen gör det möjligt för bankernas kunder att enkelt planera och genomföra sina regelbundna betalningar – tryggt, enkelt och med full översikt i Swish-appen.

Med Swish nya tjänst kan användarna samla sina prenumerationer, medlemskap och andra återkommande betalningar direkt i Swish-appen. Signering av medgivandet sker med BankID vid registreringen, därefter genomförs betalningarna av företaget med Swish. I appen får användaren en tydlig översikt över alla medgivanden och betalningar – enkelt och tryggt.

Handelsbanken och SEB blir nu först av de stora bankerna att tillgängliggöra tjänsten för sina privat- och företagskunder. En milstolpe för utrullningen av den nya tjänsten.

Handelsbanken och SEB lanserar återkommande betalningar med Swish– Våra privatkunder har efterfrågat möjligheten att planera återkommande betalningar av exempelvis medlemsavgifter och prenumerationer även med Swish. Våra företagskunder ser stora fördelar med att kunna ta emot regelbundna betalningar på ett smidigt sätt. Swish har varit lyhörda och tillsammans med oss utvecklat sin tjänst för att möta kundernas efterfrågan, säger Mikael Romert, länschef på Handelsbanken i Stockholms län.

– Återkommande betalningar med Swish är ett tydligt exempel på hur vi tillsammans med branschen kan driva utvecklingen mot mer sömlösa och kundnära betalningar. För våra kunder innebär det ett enklare sätt att hantera prenumerationer och andra återkommande utgifter – men också ett steg mot en mer modern betalningsinfrastruktur i Sverige för både företag och privatpersoner, säger Kamilla Asp, Head of Payments & Accounts på SEB.

Urban Höglund, vd på Swish, beskriver det som ett viktigt steg för utrullningen av tjänsten:

– Det här är en viktig milstolpe för Swish och för svensk betalinfrastruktur. Återkommande betalningar med Swish är något många svenskar efterfrågar, och Handelsbanken och SEB:s lansering gör det nu möjligt i en större skala. Det blir enklare att ha koll på sina återkommande utgifter och få överblick över sina vardagsbetalningar, säger Urban Höglund, vd på Swish.

Se alla banker som erbjuder tjänsten till sina företagskunder här och till sina privatkunder här. Fler större banker väntas ansluta under en snar framtid

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy