Från blodleveranser och brandspaning till trafikövervakning och medicinska transporter under vinter-OS i Italien – utvecklingen i det undre luftrummet går nu i en rasande takt.
Den teknologi som länge betraktats som futuristisk är på väg att bli en självklar del av kommunal vardag. Regelverket behöver dock komma i kapp.
Under en heldagsworkshop samlades svenska och norska aktörer från näringslivet, kommuner, regioner och politiken för att fördjupa sig i hur elflyg och drönare förändrar transportsystemet. En fråga växte sig tydligare under dagen: Är SITE-regionen redo för omställningen?
”Det här går snabbare än någon trott”

Hans Siljebäck från Advanced Air Mobility
Det undre luftrummet – området under 2 900 meters höjd – håller på att etableras som en ny strategisk infrastruktur. Här kommer drönare snart att systematisk och kommersiellt och fullt ut leverera mediciner, övervaka skogsbränder och inspektera broar. Samtidigt växer marknaden för kommersiella elflyg som möjlig taxitjänst och för post och paket och som väntas bli kommersiella tjänster inom bara några år.
– Utvecklingen har accelererat dramatiskt de senaste fem åren. Det som tidigare såg ut som framtidsvisioner är nu i stort sett praktiska lösningar, summerade Hans Siljebäck från Advanced Air Mobility när han öppnade dagen.
Han betonade även den kommande femårsperioden, då EU-regelverk och tekniska genombrott väntas förändra luftburen mobilitet i grunden.
Testbäddar i hela landet – men Dalarna saknar en satsning
Förmiddagens presentationer visade hur Sverige redan tagit stora steg i utvecklingen. Runt om i landet pågår testbäddar där räddningstjänster, infrastrukturägare och sjukhus använder drönare för uppdrag som tidigare krävde helikopter eller personal på plats.
Men kartan avslöjade också en vit fläck: Dalarna saknar fortfarande en egen satsning.
– Det har varit en väldigt intressant och lärorik dag. Det är värdefullt att få höra goda exempel och förstå vad som händer i Sverige och internationellt. Särskilt spännande var det att höra om utvecklingen i Sundsvall, säger Ronja Backsell och Hanna Forsell, infrastrukturstrateger vid Region Dalarna.
Frågan lyftes som strategiskt viktig. Med andra regioner som snabbt positionerar sig riskerar Dalarna att tappa både konkurrenskraft och beredskap.
Sundsvall visar vägen
Sundsvalls kommun presenterade sitt arbete med att bygga ett eget ”luftrumslabb” med teknisk infrastruktur för olika typer av övervakning, där sensordata från stadsnätet används för att förstå och planera luftburna aktiviteter. Initiativet väckte stort intresse bland deltagarna.
Virtuell teknik gav en glimt av framtiden
Under lunchen fick deltagarna prova Imiteras avancerade virtuella miljöer, där drönare visualiseras samt att vi provade allt från rymdteknik till kommunal service.
– Det blir tydligt vad som faktiskt är möjligt. Det var spännande att testa, säger Bjørnar Engh från Trysil kommune.
Från OS i Italien till svensk glesbygd – konkreta exempel på samhällsnytta
Eftermiddagens program gav en rad exempel på teknikens praktiska tillämpningar och den samhällsnytta som redan uppstått:
Medicinska transporter
Drönare kan leverera akut medicin eller blod direkt till sjukhus i områden med utmanande markinfrastruktur och kapa minuter från transporttider – ibland avgörande minuter.
Internationell insyn: StradaAi
Inför vinter-OS 2026 i Sydtyrolen ansvarar StradaAi för medicinska transporter och övervakning av det undre luftrummet mellan tävlingsplatser och OS-sjukhuset, ett tydligt exempel på hur denna teknik integreras i stora evenemang.
Skog och natur
Tekniken används för att analysera skogens tillstånd och effektivisera beslut för förvaltning, bedöma brandrisker och transportera utrustning i svår terräng.
Infrastruktur och trafik
I flera svenska regioner görs det olika tester men även beställs kommersiella tjänster där broar, vägar och teknisk infrastruktur inspekteras med hjälp av drönare – snabbare och mer kostnadseffektivt än traditionella metoder.
Godstransporter i glesbygd
För företag i landsbygdsområden kan något större drönare bli en lösning för första och sista kilometrarna i transportkedjan, särskilt där avstånden är stora.
Slutsats: Ett fönster som öppnas – och snabbt kan stängas
Dagen avslutades med en tydlig gemensam insikt: tekniken är mogen, användningsområdena växer och aktörerna är redo. Nu handlar mycket om att regioner och kommuner vågar ta första steget samt att regelverket kommer på plats och medger systematiska och kommersiella tjänster i högre grad än idag.
Det undre luftrummet är på väg att bli en ny transportväg – lika självklar som vägar och digital fiber.
Och för Dalarna kvarstår den avgörande frågan:
Vill regionen vara med och forma framtiden – eller se andra göra det?








