En tredjedel av svenskarna saknar grundläggande digitala färdigheter – och många riskerar att få sämre tillgång till varor och samhällstjänster.
Det visar en ny rapport från den globala betaljätten Visa.
Data om nordiska betalningsvanor kommer från Visa:s egenutvecklade analysverktyg Digital Maturity Insights och är baserade på en användarenkät och anonymiserade betalningsdata. Rapporten, Digital Maturity and Payments delar in befolkningen i fyra kategorier utifrån deras köp- och betalningsvanor, och i genomsnitt är mer än en fjärdedel – 25 procent – av de svenska medborgarna i den högsta kategorin, vilket är mer än Europa-genomsnittet.
Denna grupp präglas av att de regelbundet handlar och överför pengar i tre eller fler olika digitala kanaler, och de spenderar också betydligt mer än övriga kategorier. Samtidigt är andelen svenskar som inte e-handlar alls också större än genomsnittet – 24 procent.
Rapporten tecknar en bild av en stor och kunnig digital elit, men en nästan lika stor grupp som hamnar på efterkälken digitalt – något som innebär att man riskerar att stängas ute från tillgång till både varor och till grundläggande samhällstjänster.
”Betalningar är ofta en inkörsport till annan digital aktivitet, och därmed utökade färdigheter som gör människor mer uppkopplade och inkluderade i det digitala samhället. Banker har därför en viktig roll att spela för den digitala mognaden när de arbetar strategiskt med digitala betalningar – det är bra både för affärerna, för individen och för samhället”, säger Fredrik Lindquist, Sverigechef på Visa:
”Att ligga långt framme i sin betalningsstrategi handlar mycket om att ha tillgång till och förstå data – hur kunder beter sig idag, vilka som är mest benägna att ändra beteende, och hur man kan anpassa användarupplevelsen och verktygen för dem. Kunder som har digitala färdigheter bygger också digitalt självförtroende, och blir mer engagerade och trogna.”

Fredrik Lindquist, Sverigechef Visa
Rapporten lyfter fram den snabba utbredningen av alternativa och nya betalningsmetoder, som digitala plånböcker, appbetalningar mellan konton och click-to-pay. Det är en utveckling som bankvärlden behöver följa noga för att stötta sina kunder, möta deras behov och öka deras engagemang.
Behovet av att stärka digitala färdigheter i Sverige framkommer även i EU-mätningen Digital Economy and Society Index, där Sverige och övriga nordiska länder fortfarande ligger långt över EU-genomsnittet i digital mognad – men samtidigt tappar mark.
I Sverige uppges ungefär två tredjedelar, 66 procent, ha grundläggande digitala färdigheter enligt DESI 2024 – vilket är en minskning med en procent sedan 2022. Vårt grannland Finland har under samma tidsperiot ökat andelen från 79 procent till 82 procent.
Inom ålderskategorin 16-24 år – den grupp som traditionellt har bäst digitala färdigheter – hamnar Sverige under EU-genomsnittet med 68 procent.
Materialet är fritt för användning och bearbetning. För mer information, se rapporten Digital Maturity and Payments, som Visa släppte under maj 2025.