Digitaliserade konceptgym utmanar jättarna.
Ägarna till Nordic Performance Center är bröderna Christian och Jesper Naarttijärvi som såg en öppning i marknaden när det kommer till premiumgym.
– Vi har en god uppfattning om vart gymbranschen är på väg. Allt fler tränar funktionell- och friviktsträning med kvalitets- utrustning och man vill träna i samma miljöer som man ser att internationella influencers och atleter på Instagram gör. Vi såg också att existerande gymkedjor inte är digitala, man kan inte köpa ett gymkort online utan att en människa rör i det. Det låg till grunden för vårt koncept.
Nordic Performance Center särskiljer sig från existerande kedjor genom sitt fokus på premiumkänsla och individuell träning, här finns inga gruppträningspass med instruktörer. Jesper och Christian har istället satsat på kvalitetsutrustning som är hand-plockad från leverantörer världen över, till exempel har gymmen samma utrustning som på ett VM i Styrkelyft.
– Man kan jämföra med längdskidåkning. Charlotte Kalla är en av de bästa i världen och glada motionärer använder likadana skidor som hon gör, trots att de inte är på samma nivå. Det vill även medlemmar göra i gymbranschen och det kan vi erbjuda.
Christian är civilekonom med en lång karriär inom bankväsendet. Jesper är it-utvecklare och jobbade som konsult på sidan av studierna i Göteborg innan han flyttade upp till Norrbotten för att starta upp NPC. Bröderna började med att utveckla ett affärssystem som tillåter en fullt digitaliserad gymrörelse. Att teckna upp sig för medlemskap eller engångsträning görs digitalt och för att komma in på gymmet scannar besökare in sig via slussar som övervakas av värmekameror.
– Medlemsprocessen är enkel för användare men komplex på insidan. Speciellt engångsträningen kan vi sälja otroligt smidigt i bara tre steg. Det blir väldigt stora volymer för en så enkel produkt.
– Vi har också mycket färre administrativa arbetsuppgifter tack vare att vi är digitala. Ett exempel är hanteringen av företagskunder. För våra konkurrenter krävs det manuellt arbete för att hantera de hundra- eller tusentals medlemskapen. Vårt program uppdaterar automatiskt och stänger av de som inte längre är anställda.
Genom att digitalisera medlemsprocessen och eliminera behovet av en reception sparar NPC även stora summor i personalkostnader.
– Kostnaden för vår personal är bara 9 % av omsättningen. Motsvarande siffra för branschen är 33 %. I reella tal är det 80 000 kronor i månaden per gym. Det är kraftfulla vapen i konkurrensen med andra gym.
Nordic Performance Center öppnade sitt första gym i Boden 2019. Sedan följde i snabb takt etableringar i Kiruna, Luleå och Gällivare.
– Etableringen i Luleå var en stor investering i en stad med hög konkurrens och vi såg det lite som ett test. Hur väl går vårt koncept och hur stor del av de kunder som kommer är helt digitala? Hur fort når vi break-even? Det vi såg var att vi nådde nollpunkten redan innan vi öppnade och 85 % av försäljningen var digital, vilket är helt otroligt. Det gav vägledning inför kommande etableringar.
Norrlandsfonden är en av de aktörer som varit med och finansierat satsningarna sedan start.
– Samarbetet med Norrlandsfonden har varit essentiellt för oss. Vår affärsidé när vi etablerar ett gym bygger på att vi gör väldigt mycket själva, till exempel el, belysning och design. Det kräver likvida medel och vi är beroende av de topplån som vi får från Norrlandsfonden. Det har blivit en hörnsten i vår affärsmodell. Nordic Performance Center har ambitioner att växa och bröderna tittar för närvarande på ett flertal anläggningar.
– Vi förbereder oss för en storskalig tillväxt. Just nu konsoliderar vi verksamheten och utvecklar it:n. Men det kan gå väldigt fort när vi väl trycker på knappen. Då kommer vi förmodligen etablera flera anläggningar parallellt.
– Christian och Jesper har gjort det fantastiskt bra som lyckats driva upp ett lönsamt företag trots att det varit pandemi under större delen av företagets livstid. Framgångsfaktorerna är brödernas expertkompetens inom ekonomi och att bygga affärssystem i kombination med stor erfarenhet av hur gym- och träningsmarknaden fungerar, säger Petter Alapää, Norrlandsfonden.