Exporten av personbilar på väg mot rekordår
Exporten av personbilar överstiger rekordåret 2023
Under fjolåret nådde den svenska exporten av personbilar nya rekordnivåer med 153 000 fordon, en ökning med 40% i jämförelse med 2022. Under första halvåret av 2024 visar vrooms analys att exporten är fortsatt stark och överträffar 2023 års export under samma period (+3%), trots att det finns ett visst eftersläp i rapporteringen.
Yngre laddbara fordon ökar i andel
Vrooms analyser visar också på att det fortsatt är allt yngre bilar som exporteras. Under första halvan av 2024 utgjordes hela 63% (57%) av den exporterade personbilsflottan av bilar yngre är 5 år.
”Utvecklingen i form av att det är allt yngre bilar som exporteras har vi sett under ett antal år. Svenska bilar är populära i Europa samtidigt som handlarna får bra betalt för bilarna, vilket är drivet av den svenska kronkursen. Vi har också sett en kraftig tillväxt i antalet exportbolag under det senaste året”, säger Ali Avcu vrooms specialist inom begagnathandeln.
Andelen laddbara bilar av exporten fortsätter att öka och utgjorde under årets första halva 27% (16%) av den totala exporterade volymen. Bland femårsbilarna var den laddbara andelen hela 42% (27%).
Två stora aktörer dominerar exportmarknaden (5 årsbilar)
den första halvan av 2024. Här framkommer att 15 företag står för 55% av marknaden, där BCA och Tradingsolutions är absolut störst med nästan 25% av marknaden.
Antalet exportörer (hela exportmarknaden – alla bilåldrar) utgjordes under 2023 av 2 954 företag vilket var en ökning med 21,5% i jämförelse med föregående år.
Volvo och VW populära märken i femårsparken
Under perioden januari – juni 2024 utgjorde fem märken hela 57% av exportmarknaden, med Volvo (17,0%) och Volkswagen (13,5%) i topp. Båda märkena har en hög representation på bilmarknaden i Sverige och andelen exporterade bilar är i linje med aktuell marknadsandel i femårsparken.
Som ett mått på antalet exporterade bilar i förhållande till aktuell femårspark i trafik har vroom räknat ut ett viktat värde på Exportandelen. I Volvos fall är andelen exporterade fordon 3,9% i förhållande till femårsparken. Andelen exporterade bilar är i linje med andelen i femårsparken. Audi har en exportandel på 9,1% och Peugeot 9,2%. Seat och Porsche 7,7% vardera medan BMW och Mercedes-Benz hamnar på 6,3%. Alla dessa märken har alltså en relativt hög exportandel i jämförelse med femårsparken.
Åt andra hållet finns det märken som har en förhållandevis låg exportandel i förhållande till aktuell andel på femårsmarknaden; Toyota (1,9%), Kia (1,5%), Renault (2,9%) och Nissan (2,5%).
Energiomställningen kan påverkas av exporten
”Att andelen laddbara bilar ökar följer naturligtvis utvecklingen av den laddbara marknaden i Sverige där 6 av 10 nyregistrerade personbilar numera är laddbara i form av laddhybrider eller elbilar. Analysen visar att det finns ett fortsatt stort intresse i Europa av elektrifierade bilar. Men, naturligtvis skulle det vara en fördel för energiomställningen i Sverige om bilarna stannade kvar i landet. Många av bilarna har ju även subventionerats med miljöpremier då de ställdes i trafik”, avslutar Ali Avcu.
vroom specialiserar sig på analys och rådgivning kopplat till den svenska fordonsbranschen.