Hos hälften (50,3 %) av svenska företag är det ledningsgrupperna som fattar beslut om investeringar i generativ AI.
Det visar en undersökning med 300 chefer av undersökningsföretaget Inqvita, på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik.
”Det tyder på att generativ AI alltmer betraktas som en strategisk fråga än som ett rent IT-projekt”, säger Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik.

Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik
Det är bara hos omkring ett av fem (20,8 %) som IT-chefen fattar beslut om investeringar i generativ AI, finanschefen hos 14 procent medan annan funktion svarar för resterade andel (14,9 %).
-Det är positivt att hälften av företagen låter ledningen äga AI-agendan där jag tycker den hör hemma eftersom tekniken bör ha koppling till affärsstrategin. Samtidigt innebär det att lika många fortfarande ser generativ AI som ett renodlat IT-projekt, dessa bör ompröva sin styrmodell för att inte riskera att halka efter konkurrenterna, säger Dan Sommer.
-Nyckeln är att koppla AI-satsningar till konkreta affärsmål, som lägre kostnader, ökad innovation eller bättre kundupplevelser, då kan tekniken ge konkreta resultat på ett målmedvetet sätt, inte bara som ett experiment, fortsätter Dan Sommer.
AI-agenter, som kan utföra uppgifter och fatta beslut självständigt, uppger sju av tio företag (71 %) att de använder. Av dem som inte använder AI-agenter, svarar drygt en av tio (13,6 %) att de planerar att använda detta inom de kommande tolv månaderna, fyra av tio (40,9 %) om 12 till 24 månader, medan övriga (45,5 %) uppger att det inte ligger i planeringen.
-AI-agenter kommer att bli avgörande för många företag, men de är bara så effektiva som de data de bygger på och de arbetsflöden de verkar inom. Därför måste företag förbereda sina system genom att skapa robusta dataprodukter och säkerställa att deras processer är optimerade, säger Dan Sommer.
-Granska arbetsflöden och processer, de är motorvägarna för AI-agenter och automatisering. Detta har traditionellt varit en europeisk styrka, och kan nu kopplas samman med agenter. Både stora och små företag kommer att kunna utnyttja denna teknik om de bygger en solid grund, fortsätter han.