Analysmognad nyckeln till nöjdare kunder för ICA Banken
Hem TEKNIK Analysmognad är nyckeln till nöjdare kunder för ICA Banken

Analysmognad är nyckeln till nöjdare kunder för ICA Banken

Publicerat av: Redaktionen

ICA Banken är i högsta grad datadriven.

Förutom satsningar på ändamålsenliga tekniklösningar och analysverktyg har förbättringar av interna processer och skapandet av en analyskultur bidragit till det.

 Som användare av företagets analyslösningar vände sig ICA Banken till SAS Institute för att få hjälp med att utveckla analyskulturen och öka samsynen för hur dataanalys kan bidra till affärsvärde. Ett viktigt led i den satsningen är träningsprogrammet SAS Analytics Value Training.

Frida Thomasson är Customer Value Specialist på ICA Banken och arbetar tillsammans med bankens dataanalysteam. Fridas team strävar efter att se till att kunderna får rätt information och erbjudanden, vid rätt tillfällen. Det kräver ett nära samarbete med teamet som arbetar med avancerad dataanalys, vilket påverkar bankens kundvårdsaktiviteter (CRM). Just nu jobbar man med modeller av typen ”next best offer” (NBO), vilka ger en mer individanpassad kommunikation med kunderna.

Analysmognad nyckeln till nöjdare kunder för ICA Banken

Frida Thomasson

Frida Thomasson är med i arbetet att kommunicera värdet av data till medarbetarna och öka stödet för dataanalysteamet från både ledningen och övriga medarbetare.

En del i det arbetet har varit att genomgå SAS Analytics Value Training Program (AVT).

Programmet, som pågår under tolv månader, har hjälpt till att överbrygga oklarheter om rollfördelning mellan olika avdelningar.

– En av våra utmaningar, som fick mig att delta i AVT-programmet, var kommunikation. Det finns så många trendbegrepp, som AI, datadriven, maskininlärning, och så vidare. Men det saknas en gemensam förståelse av vad de olika begreppen innebär för verksamheten, berättar Frida Thomasson.

Programmet har bidragit till en ökad samsyn och förståelse för affärsvärdet som dataanalysteamet bidrar med, och att dataanalysen inte längre sker i en hierarkisk process. När en dataanalytiker upptäcker något intressant i en datamängd delar personen med sig av insikten till ledningen direkt, så att den kan agera snabbt baserat på data.

– Programmet har gett mig ökat självförtroende och kunskaper för att beskriva det jag vet på ett sätt som får andra att förstå hur viktigt arbetet med dataanalys är. Det är viktigt att kommunicera affärsvärdet av dataanalys till verksamheten och ledningsgruppen, så att alla förstår att data är centrala för nästan alla beslut som fattas i företaget, säger Frida Thomasson.

Hon säger att förbättringar av kommunikationen har ökat den generella datamognaden på ICA Banken, vars verksamhet nu är mer datadriven än någonsin tidigare. Det har bidragit till att alla förstår vikten av att samarbeta för att nå gemensamma mål.

– När jag gick AVT-programmet var det agila arbetssättet nytt och spännande, och alla pratade om det, men det var inte etablerat som arbetssätt på ICA Banken. Programmet gav oss ytterligare stöd för att utveckla vår agila arbetssätt för dataanalys och har bidragit till ett mer effektivt arbete, säger Frida Thomasson och avslutar:

– Att få organisationen att förstå värdet av dataanalys är centralt eftersom allt börjar och slutar med analys, och att du måste ha med både hårda och mjuka färdigheter för att lyckas.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy