team.blue, en ledande leverantör av digitala lösningar för företag och entreprenörer, har släppt en ny rapport som analyserar den digitala mognaden hos nästan 1 000 svenska och över 8 000 europeiska småföretag.
Rapporten visar bland annat att 26% av svenska småföretagare säger att de inte vet vilka digitala verktyg de ska använda.
En fjärdedel (24%) säger att de saknar de färdigheter eller kunskaper som krävs för att komma i gång. Och 1 av 5 uppger att brist på tid och resurser är deras största hinder.
AI blir mer och mer populärt. Men bland svenska småföretag uppger endast 15% att de använder AI i stor utsträckning, medan två av fem (39%) uppger att de experimenterar med det. Samtidigt uppger nästan en tredjedel (29%) av svenska småföretagare att de inte har några planer alls på att använda AI – att jämföra med en fjärdedel (25%) på europeisk nivå.
– Sverige riskerar att tappa digital konkurrenskraft om inte hinder åtgärdas. Trots att Sverige ofta ses som ett digitalt föregångsland är motståndet större än väntat i vissa segment. Många svenska småföretagare vill använda AI. De ser potentialen men saknar tiden, tryggheten och tilliten att välja rätt. Det är inte viljan som saknas utan vägledningen, säger Alexander Liljeblad, Commercial Director på team.blue Sverige.
Rapporten om digital mognad, baserad på insikter från 964 svenska verksamheter, och över 8 000 europeiska företag i över 30 länder, visar även att förtroende är fortfarande ett stort hinder: mer än hälften av svenska småföretagare (53%) litar mindre på AI än på arbete utfört av människor, med hänsyn till datasäkerhet, precision och varumärkesröst.








