En ny global undersökning visar att 9 av 10 PE-bolag förbereder exits inom de två kommande åren och är optimistiska kring en stabilisering av marknaden.
Samtidigt finns stora utmaningar inför företagens exit, där bristen på erfarenhet av försäljning av bolag hos CFO:er samt otillräcklig finansiella data ses som några av de största hindren.
Globalt har private equity-företag över 30 000 tillgångar värderade till 4,1 biljoner USD, motsvarande 39 000 miljarder svenska kronor, som väntar på att realiseras.
Det visar den nya rapporten EY Private Equity Exit Readiness 2025 som baseras på intervjuer med 100 företagsledare inom Private Equity-bolag, däribland Sverige.

Rickard Myrelid, EY
Rapporten visar att 78 procent av företagen håller tillgångar längre än sin typiska investeringshorisont på fem år, där 46 procent har sålt fem eller färre tillgångar sedan 2018. Detta har skapat ett starkt behov av att återföra likviditet till investerarna genom exit-processer som försäljningar, börsnoteringar, avknoppningar och fortsättningsfonder.
Trots en osäker marknad känner de flesta Private Equity-företagen en optimism kring att marknaden snart kommer att stabiliseras. När respondenterna tillfrågades om sina exit-planer, angav 33 procent att de planerade att sälja innehav inom ett år, medan 55 procent angav ett till två år.
– Många företag har tvingats hålla sina tillgångar längre än planerat på grund av osäkerheten som råder, vilket har skapat en ny dynamik på marknaden. Flera företags innehav är övermogna för försäljning där förvärv som gjordes innan och under coronapandemin nu har legat och grott i fem år. I Sverige ser vi trender med utdragna försäljningsprocesser och utmaningar att på ett inspirerande sätt kommunicera om historiskt och framtida värdeskapande i portföljbolagen, säger Rickard Myrelid, partner och transaktionsexpert på EY-Parthenon.
Samtidigt står Private Equity-företagen inför flera betydande utmaningar inför en exit-process. Enligt studien anser 63 procent av respondenterna att bristen på tidigare erfarenhet av att sälja ett företag hos CFO:er är ett av de största hindren. Dessutom rapporterade 72 procent att otillräcklig finansiell och KPI-data försvagar exit-processen och minskar robustheten i exit-EBITDA.
– Portföljföretag har idag mycket mer data, vilket ökar komplexiteten i de beslut som går in i att driva verksamheten. Det är lätt att gå vilse när man försöker presentera denna data i ett transaktionssyfte. Tidigare under mer gynnsamma marknader, var data viktig men kunde hanteras kring affären. Nu förväntar sig köpare en djupare nivå av analys och insikter i en verksamhet. Tillsammans med skärpta due diligence-förväntningar ställer detta krav på längre och mer gedigna förberedelser än tidigare. Företag som börjar planera sin exit i god tid har en betydligt bättre möjlighet att maximera avkastningen och möta köparnas förväntningar, säger Rickard Myrelid.
Nära hälften av Private Equity-företagen i EY:s undersökning uppger att de nu börjar göra bedömningar och exit-beredskap 12 till 24 månader innan försäljning.
– Vi ser även exempel på svenska ägare som inleder exit-beredskapen redan i samband med förvärvstillfället för att ha en tydlig karta att följa och jobba mot, tillägger Rickard Myrelid.
Rapporten visar också att det finns utmaningar med bemanning inom finansfunktionen. Efter år av brist på talang och kostnadsbesparande initiativ står många organisationer inför kapacitetsutmaningar. 46 procent av respondenterna angav otillräckliga resurser som ett hinder för en smidig exit-process.