En majoritet av svenskar över 70 år har någon typ av kännedom kring artificiell intelligens (AI) och nära var femte ställer sig positiv till tekniken.
Men parallellt har AI-utvecklingen blivit en stor källa till oro för äldre, särskilt kopplat till bedrägerier.
Det visar en ny undersökning från Mastercard, som för fjärde året i rad har kartlagt de äldres vanor och attityder kring digitala lösningar och betalningar inom rapporten Betalningshjälpen 2024.
Årets undersökning visar att färre personer över 70 år utsatts för bedrägerier vid användning av digitala tjänster, en minskning från 45 procent 2023 till 34 procent 2024. Trots det kvarstår oron för att utsättas för bedrägeri hos en av tre (32 procent).
Det framkommer även att AI-utvecklingen bidrar till en ökad oro bland personer som är 70 år eller äldre. Mer än hälften (52 procent) är bekymrade över att AI kan utnyttjas av bedragare och mer specifikt för att luras vid digitala betalningar (38 procent). Samtidigt finns det även de som ser potentialen med tekniken, där drygt en av fem (21 procent) tror att AI kan bidra till att upptäcka hot och bedrägerier, och nästan lika många har en positiv inställning till AI.
”Att färre personer utsätts för bedrägerier är en positiv utveckling. Betalningshjälpen har en viktig roll i att stötta den utvecklingen, genom stöd och informationsspridning. Vi är nu inne på femte året med Betalningshjälpen, som vi driver tillsammans med SPF Seniorerna och bankerna, och vårt viktiga arbete kommer inte sakta ner. Alla ska känna sig trygga och inkluderade i den digitala ekonomin,” säger Erik Gutwasser, President Norra Europa Mastercard.
Behovet av kunskap och information ökar
Åtta av tio svenskar (80 procent) över 70 år gör idag majoriteten av sina köp online med digitala betalningsmetoder. Trots det finns det en del orosmoment: många är rädda att göra fel (41 procent), tycker det är svårt att lära sig nya sätt att betala (29 procent), och känner sig otrygga vid digitala betalningar (25 procent).
En majoritet (70 procent) anser att samhället bör ta ett större ansvar för att göra digitala betalningar enkla och säkra. På frågan om vilken aktör som bäst kan bidra till ökad kunskap svarar 74 procent banken vilket är en markant ökning från 2021 (30 procent). Även familj och släktingar ses som viktiga för att öka kunskaperna om den digitala ekonomin.
“Vi ser ett skifte över de senaste fem åren, där fler anser att banken är viktig när det kommer till att öka kunskapen kring den digitala ekonomin och betalningssätten. Allt fler aktörer har börjat engagera sig i frågor som rör digital inkludering, något vi ser positivt på och vi hoppas att ännu fler engagerar sig framåt”, avslutar Erik Gutwasser, President Norra Europa Mastercard.
Ytterligare siffror från undersökningen:
• 58 procent av svenskar över 70 år uttrycker en oro över att digitala betalningar ska sluta fungera i händelse av kris (t.ex. krig eller cyberangrepp).
• 64 procent av svenskar över 70 år har kontanter hemma som kan användas vid krissituationer, om det till exempel inte skulle gå att betala med kort.
• 38 procent av svenskar över 70 år känner sig diskriminerade vad gäller den digitala utvecklingen, vilket är en minskning från 2023 (44 procent).
• 61 procent av svenskar över 70 år talar ofta eller ibland med sina jämnåriga om risker som finns med att handla online.
• 86 procent av svenskar över 70 år föredrar att handla i en fysisk butik än online.
• 27 procent av svenskar över 70 år tycker att staten kan bidra till att öka kunskaper kring den digitala ekonomin och digitala betalningssätt, samt kortutgivare (25 procent).
Ta del av hela rapporten här.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under september 2024 av Nordstat på uppdrag av Mastercard.
Undersökningen omfattade svenska invånare i åldrarna 70+, med totalt 300 respondenter från hela Sverige som har intervjuats per telefon.
Om Betalningshjälpen
Betalningshjälpen är ett initiativ, skapat av Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker. Syftet är att göra det möjligt för fler att kunna delta i den digitala vardagsekonomin oavsett förutsättningar, ålder eller bakgrund. Betalningshjälpen.se är enutbildningsportal speciellt utformad för att äldre (70+) och icke-svensktalande enkelt ska få information och konkreta verktyg för att lära sig om och kunna använda digitala betalningar.
Om Mastercard (NYSE:MA)
Mastercard är ett teknologiföretag inom den globala betalningsbranschen. Vår mission är att koppla samman och driva en inkluderande digital ekonomi som gynnar alla, överallt, genom att göra transaktioner säkra, enkla, smarta och tillgängliga. Med säkra data och nätverk, partnerskap och passion hjälper Mastercards innovationer och lösningar individer,
banker och finansiella institutioner, myndigheter och företag att nå sina mål. Genom att finnas i mer än 210 länder och platser, bygger vi en hållbar värld som skapar ovärderliga möjligheter för alla.