Alla har på något sätt fått ställa om under pandemin.
Nu, ett år in, ser vi ett enormt tryck på digital marknadsföring och en mycket tydlig trend hos våra befintliga och nya kunder: bolag har snabbt gått helt ifrån krishantering till att investera i omfattande omstartsaktiviteter.
Där man tidigare ställt om med kortsiktiga lösningar för att överleva pandemin har vi nu alltså börjat se att ledande företag utvecklar och implementerar långsiktiga strategier.
Digitala säljprocesser och digital marknadsföring är det “nya” normala
Det är ingen nyhet att digitaliseringen påskyndats under pandemin, siffror från bl.a. McKinsey visar att införandet av digitala lösningar och processer i företag såg 10 års utveckling under 2020. Vi ser tydligt att B2B-företagen börjat anta denna digitala utveckling även för sin marknadsföring. Detta innebär att digitaliseringen i företag vidareutvecklas från endast digitala möten och arbetsprocesser till digitala säljprocesser och digital marknadsföring.
Bra tryck på kunduppdrag visar en tydlig trend av digitalisering inom marknadsföring
De förfrågningar vi får gäller i större utsträckning att snabbt ställa om sin marknadsföring och sina säljprocesser mot att bli digitala på lång sikt. Hittills under 2021 har våra nya kunduppdrag redan uppgått i en fjärdedel av 2020s siffror, däribland omfattande strategiuppdrag för bl.a. globala industrijätten Veolia, börsnoterade nätverksutrustningsföretaget Net Insight och Svenska Axiomatics som är världsledande inom behörighet- och datasäkerhetstjänster.
—Att denna förändring kommer nu tror vi beror på att företagen äntligen tvingats inse att de måste satsa på resultatinriktad marknadsföring – man är i ett läge där ledningen kräver en affärsdrivande strategi snarare än en fräck reklamfilm eller “glass och ballonger”-kampanjer. Detta är såklart oerhört positivt för marknadsföringens utveckling och plats, säger GO MOs VD Gabriel Ghavami.
Börjar året med tolv strategiska rekryteringar
Den ökade efterfrågan har gett oss ett tillfälle att ställa om och investera. Vi kommer under Q1 genomföra totalt 12 stycken rekryteringar. Vi har under jan/feb redan lyckats stärka vårt tjänsteerbjudande genom att ha kompletterat vårt befintliga team på kontoret i Pune med sex nya SEO- och SEA-strateger och analytiker. Vi lyckades under Q4 2020 växa ur kontorsytan i Göteborg och flyttade 1 mars 2021 huvudkontoret till större, superfräscha lokaler på Drottninggatan (Arkadenhuset), där vi förstärkt med ytterligare medarbetare inom content marketing (B2B-skribenter), design och är mitt uppe i att tillsätta en ny tjänst som skall hantera vår egna marknadsföring. Just nu rekryteras ytterligare två till tre personer till göteborgskontoret som skall vara grunden till den nya säljorganisation vi håller på att bygga upp.
Vidare säger Gabriel att han tror starkt på den affärsmodell och den positiva inverkan vi kan ha i paradigmskiftet mot en mycket mer prestationsbaserad marknadsföring. “Detta driver mig till att vilja satsa stort och investera i vår egna tillväxt. Mina tidigare 7-årsplaner heter numera 3-årsplaner tack vare den omställning som krävs för att vinna affärer i en alltmer digital era”.