Svenska konsumenter tar sig an digitala plånböcker i en allt snabbare takt, enligt en ny rapport från Visa Consulting & Analytics (VCA).
Ökningen är ett bevis på en bredare trend i Norden – kort är fortfarande viktiga, men konsumenters val av digitala betalningsmetoder växer.
Allt enligt rapporten “Fragmenterad men blomstrande: Det nordiska betalningslandskapet 2024”
Rapporten, där 2000 konsumenter i Norden tillfrågats och som kombinerats med Visas transaktionsdata, visar på några viktiga trender:
- Användningen av digitala plånböcker förväntas att öka i Sverige, med en prognostiserad tillväxt på 141% i transaktionsvärde mellan 2023 och 2027. Denna ökning sker samtidigt som traditionella kortbetalningar tappar fart, vilket tydligt visar på ett förändrat konsumentbeteende. Den snabba övergången till digitala plånböcker och konto-till-konto-betalningar (A2A) skapar både nya möjligheter och utmaningar för finanssektorn.
- Digitala plånböcker används nu av 87% av de nordiska konsumenterna. I Sverige står digitala plånböcker för 38% av transaktionerna i fysiska butiker, och denna siffra förväntas stiga till 88,9 miljarder USD år 2027. Medan preferenser för specifika plånböcker varierar i regionen, upplever de digitala plånböcker som är kopplade till kort den snabbaste tillväxten.
- I Sverige använder 28% av konsumenterna Google Pay, 23% använder Apple Pay och 13% använder PayPal.
- Konto-till-konto (A2A) betalningar vinner mark, särskilt för onlineköp. Medan Norden ligger före många europeiska länder i A2A-användning, ligger de fortfarande efter ledande länder som Nederländerna och Polen. I Sverige genomförde 31% av konsumenterna en A2A-betalning under den senaste månaden.
- Etablerade banker har fortfarande starka kundrelationer, men ett växande antal konsumenter använder FinTech-utmanare och andra finansinstitut för onlinebetalningar. Trenden är mest utpräglad bland yngre, digitalt aktiva kunder. I Sverige använder 9% av konsumenterna ett sekundärt finansinstitut för onlinebetalningar, en ökning med 50% från 2023.
- Konsumenternas prioriteringar gällande kortfunktioner utvecklas. Medan säkerhet fortfarande är viktigast (anges av 26% av svenskarna), är bekvämlighet (19%) och att veta hur betalningar behandlas (16%) också viktiga faktorer. Det finns också ett ökande intresse för funktioner som utgiftsspårning och belöningsprogram, vilket skapar möjligheter för differentiering.
– Sverige ligger i framkant av den digitala betalningstransformationen i Norden. Den snabba implementeringen av digitala plånböcker och andra innovativa betalningsmetoder sätter samtidigt ljuset på sömlösa och säkra digitala upplevelser. Ett område där Visa är fast beslutet att samarbeta med finansinstitut och FinTech-företag för att ge konsumenter och företag möjlighet att agera i denna dynamiska miljö, säger Fredrik Lindquist, landschef på Visa.