Cloud Family, ett snabbväxande techbolag med affärsidén att sänka företags kostnader för molnbaserade tjänster genom AI och machine learning (ML), har summerat ett rekordår 2024 – med stark tillväxt och betydande värden för sina kunder.
Cloud Familys innovativa plattform har hjälpt fler kunder än någonsin och kunnat hjälpa dem att uppnå besparingar i en helt ny skala.
2024 markerade det första året som Cloud Familys lösning var “General Available” (GA) för alla kunder. Plattformen har gjort det möjligt för företag att minska sina molnkostnader genom avancerade realtidsberäkningar och prediktiv analys baserad på ML. Tack vare detta kunde Cloud Family spara hela sju gånger mer pengar åt sina kunder jämfört med 2023 – ett resultat som uppgår till miljontals kronor.
”Vi har använt machine learning för att förstå variationen i behov av AWS resurser som våra kunder har. Dessutom använder vi AI för att optimera placeringen av våra fastprisavtal (Savings Plans, Reserved Instances, etc.) i realtid, vilket ger maximala besparingar”, säger Jonatan Redvik, VD på Cloud Family.
Ett genombrottsår i Norden
Bolaget nådde flera stora milstolpar under 2024:
- Kundbasen växte åtta gånger jämfört med 2023.
- I juni vann bolaget “AWS Partner Prospecting League Ingram Micro” – en prestigefylld utmärkelse som belönar snabbväxande AWS-partners i Norden.
- I oktober uppnådde Cloud Family sina tillväxtmål för året – hela ett halvår tidigare än planerat.
”Det är fantastiskt att se hur fler och fler väljer att bli en del av vår familj. Vi tror starkt på idén att vi är starkare tillsammans och är glada över att kunna skapa stora värden för våra kunder genom att de ansluter sig till Cloud Family,” tillägger Jonatan.
Tillväxt och värdeskapande går hand i hand
En viktig del av Cloud Familys tillväxt beror som sagt på det värde som kunderna fått. Under 2024 lyfte flera företag fram hur plattformen hjälpt dem optimera sin molnanvändning och sänka kostnader:
- Under hösten 2024 filmades flera kunder. I en av videointervjuerna berättar Martin Bergqvist, VD på Samhub, hur hans bolag minskade sina AWS-kostnader betydligt: ”Cloud Familys AI/ML-baserade plattform gav oss inte bara kostnadsbesparingar utan också insikter som gjorde att vi kunde utnyttja våra resurser bättre.”
- Christian Saleki, CTO på SmartCraft, framhöll i en artikel i september vikten av att kostnadsoptimering blir en integrerad del av ingenjörernas arbete: ”Genom Cloud Familys verktyg har vi kunnat sänka våra molnkostnader samtidigt som vi bibehållit hög prestanda för våra produkter.”
Framtiden och AI
En stor del av att fortsätta skapa relevans i IT-världen handlar om att hålla sig a jour med framtidens AI lösningar och innovationer. Som ett led i Cloud Familys visionsarbete reste därför Jonatan till Washington DC i november 2024 för att delta i “Ingram ONE, the innovation summit” – där framtiden för AI-baserade innovationer och molntjänster diskuterades.
Med detta fantastiska år 2024 i ryggen ser Cloud Family fram emot sin fortsatta resa under 2025. Företaget planerar att fortsätta utveckla sin AI/ML-plattform för att leverera ännu större värde till kunderna och bidra till att företag kan maximera sin användning av molntjänster.
”2024 har varit ett fantastiskt år för oss och våra kunder. Vi ser fram emot att fortsätta skapa värde och hjälpa fler företag att nå sin fulla potential genom Cloud Familys plattform under 2025,” avslutar Jonatan.