Brist på grundläggande betaltjänster försvårar vardagen
Hem IT-FINANS TRENDERBETALNINGSLÖSNING Brist på grundläggande betaltjänster försvårar vardagen

Brist på grundläggande betaltjänster försvårar vardagen

Publicerat av: Redaktionen

Det blir allt svårare att betala med kontanter.

I Västra Götaland har möjligheten att använda kontanter i butiker och för att betala räkningar minskat under flera år.

Nu presenterar länsstyrelserna årets rapport om grundläggande betaltjänster för regeringen.

Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder när det kommer till betalningar och det blir allt svårare att betala med kontanter. Samtidigt som den digitala utvecklingen underlättar för många människor innebär den utmaningar för andra.

– Vi ser att detta drabbar personer i alla åldrar, de som vill eller måste använda kontanter. Även utländska studenter och arbetskraft från andra länder märker av den höga graden av digitalisering och bristen på tjänster med kontanter, säger Agneta Olsson, processledare på Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Det politiska målet är inte uppfyllt

Brist på grundläggande betaltjänster försvårar vardagenLänsstyrelserna har i uppdrag att bevaka tillgången till grundläggande betaltjänster. I den nya rapporten till regeringen framgår att tillgången inte motsvarar medborgarnas behov. Det politiska målet är att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. Rapporten visar att målet inte är uppfyllt idag.

– Ser vi över tid har det varit en gradvis försämring under de senaste fem åren. Samtidigt speglar utvecklingen på betaltjänstområdet vår användning av kontanter, säger Amanda Jemsund, rådgivare på Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Det senaste året har ett trettiotal uttagsautomater försvunnit i länet. Det pågår också en teknikutveckling där insättningsautomater ersätter serviceboxar på flera orter.

Stödinsatser under året

Länsstyrelserna genomför stöd- och utvecklingsinsatser för att förbättra tillgången till betaltjänster på orter där marknaden inte fyller behovet. Under året har länsstyrelserna gjort flera aktiviteter för att öka den digitala delaktigheten.

 

Om uppdraget: Bevakning av grundläggande betaltjänster

Grundläggande betaltjänster är tjänster för att

• sköta betalningsförmedling, exempelvis betala räkningar
• ta ut kontanter
• sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar.

Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov.
Den 29 november lämnar länsstyrelserna årets rapport till Finansdepartementet.
Det är Länsstyrelsen i Dalarnas län som samordnar arbetet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy