Visa i samarbete med Minna Technologies

Minna Technologies – den ledande plattformen för att hantera prenumerationstjänster via sin bank – ingår ett strategiskt partnerskap med Visa.

Det globala betaltjänstföretaget kommer tillgängliggöra Minnas plattform till sina europeiska bankpartners, vilket kommer lösa ett vanligt vardagsproblem: Att som privatkund hantera allt fler abonnemangs- och prenumerationstjänster.

Boende i Europa har stora problem att hantera sina prenumerationstjänster. I snitt spenderar europeiska privatkunder 334 euro på sju olika abonnemang varje månad och var tredje person betalar för tjänster som de inte längre använder. Detta enligt en studie från Minna Technologies.

När privatkunderna kräver en mer intuitiv och digital hantering av sina bankärenden, kommer samarbetet med Minna hjälpa Visas bankpartners att skapa nya värden och intäkter genom att lösa prenumerationsrelaterade problem.

Betaltjänsteföretaget Visa kommer att arbeta med Minna för att förbättra funktionalitet, enkelhet och säkerhet på plattformen genom att implementera flera av sina API:er. De som använder Minnas plattform via sin bank kan kontrollera prenumerationskostnader och -betalningar, avbryta abonnemang via nätbanken, tryggt registrera sig för nya utan sitt kortnummer och säkerställa sina prenumerationer även om kortet är försvunnet.

Den ökade användbarheten på plattformen kommer göra det möjligt för banker att tillgodose sina kunders nya behov i en digitaliserad ekonomi.

– Vi är exalterade över att ingå ett strategiskt partnerskap med Visa för att kunna hjälpa europeiska banker att leverera en kundupplevelse i toppklass. Partnerskapet gör det möjligt för oss att driva våra expansionsplaner i Europa och genom Visas nyskapande API:er kan vi ta vår plattform för prenumerationshantering till nästa nivå, säger Joakim Sjöblom, vd Minna Technologies.

– En viktig del i vår roll som nätverk är att ge våra partners tillgång till enkla, innovativa lösningar som gör livet lättare och tryggare för deras privatkunder. Prenumerationsekonomin tar en allt större plats i våra dagliga köpupplevelser. Vårt samarbete med Minna ger våra bankkunder och -partners möjligheten att implementera denna nya, innovativa tjänst i sina bankappar och att nyttja Minnas redan existerande relationer med ett nätverk av abonnemangsgivare, säger Antony Cahill, Managing Director European Regions för Visa.