Varför väljer företag Gartner Challenger (Cherwell) för sina företagskunder?

De tar även upp fördelarna som en No code-plattform kan tillföra din organisation, med start i snabbare leverans, tillräckliga utvecklarfärdigheter som du inte behöver, innovativa lösningar och eliminering av komplexitet.

Varför väljer företag Gartner Challenger (Cherwell) för sina företagskunder? 1Vad närvarande kan vänta sig från det kommande eventet med Cherwells produkter den 16 september

Radmila: Som en av talarna vid seminariet är mitt mål att presentera nyckelvärderingarna hos Cherwell baserat på riktiga scenarion från kundupplevelser. Med fokus på de teknologiska aspekterna med koppling till hur lätt det är att administrera, ska jag visa några exempel och demon av enkla scenarion, med vilka jag ska peka ut de huvudsakliga fördelarna med att välja Cherwell över andra system när det finns specifika krav. Jag ser fram emot alla frågor från publiken och hoppas på intressanta diskussioner.

Mario: Vårt event kommer att fokusera på de huvudsakliga fördelarna med Cherwell ITSM jämfört med andra plattformar. Det huvudsakliga orosmolnet för alla chefer är att leverera anpassade företagskrav i linje med interna processer och med minimala ansträngningar. Med allt detta finns det ett behov av att ha en kraftfull plattform på plats som kan tillfredsställa alla affärsbehov och tillhandahålla anställda och slutanvändare med utomordentliga appar för tjänstehantering och leverans av vardagliga uppgifter. Med andra lösningar måste man utföra stora anpassningar med hjälp av utvecklingskunniga ingenjörer från olika områden. Processen är långsam, och att behöva extra färdigheter medför ytterligare kostnader. Vi ville visa att man kan arrangera allt med hjälp av Cherwells unika No code-attityd. Det är en sann No code-plattform från ände till ände. Du kommer över huvud taget inte vara beroende av högkvalificerade programmerare!

Vi kommer att ha en representant för Cherwell som ska presentera möjligheterna med produkten. Vidare ska min kollega Radmila presentera våra erfarenheter av att leverera anpassningar utan att röra Cherwell-koden.

Kan du berätta lite mer om fördelarna med att implementera Cherwells ITSM, Mario?

Mario: Med de senaste årens genombrott har Cherwell blivit en av toppleverantörerna i ITSM-världen. Som en ITSM-lösning för hela företaget är Cherwell en av de mest revolutionerande av sitt slag på marknaden. Bland de många värden och fördelar som det medför hittar vi ökning av produktivitet, automatisering, minskad tid att bygga anpassade arbetsflöden och snabb lösning av ärenden genom att spara tid för de anställda inom ett service desk. Cherwells integrerade rapporter och analys möjliggör KPI-spårning och bästa möjliga kontroll. Utöver allt detta så är Cherwell en pionjär inom introduktion av No code-filosofin. Vi har sett låg-kodade tillvägagångssätt från olika leverantörer tidigare, men detta är revolutionerande.

Vidare vill jag även inkludera tillfredsställda anställda och bättre användarupplevelser som fördelar. Applikationen är användarvänlig och har modern design, vilket möjliggör användning via flera kanaler. Detta möjliggör för slutanvändare eller service desk-agenter att enkelt följa alla inkommande förfrågningar, incidenter, ändringar, problem, etc. För att inte glömma att det sänker de totala kostnaderna för alla IT-processer och dessutom är ganska enkelt att implementera och uppdatera. CSM (Cherwell Service Management) kan implementeras mycket snabbare än andra ITSM-lösningar. I ett nötskal så ökar den produktivitet, är kostnadseffektiv, sparar tid såväl som resurser och är mycket anpassningsbar.

Du har varit en del av Seavus i 13 år nu, Radmila. Berätta om de upplevelser du haft med att jobba med Cherwell-produkter. Vilka är fördelarna?

Radmila: För att ge support till en schweizisk kund inom telekomindustrin så har vi implementerat Cherwells produkter under de senaste tre åren. Cherwell är väldigt enkelt att använda, och ur en utvecklares ögon är det dessutom väldigt enkelt att konfigurera och administrera. Det baseras på Microsoft-teknologier som jag och mitt team är väldigt väl bevandrade i. Vi har arbetat med Microsoft-teknologier under väldigt lång tid, vilket i sin tur har hjälpt oss att gräva djupare i Cherwell för att komplettera det med ytterligare verktyg, script och allt annat som behövs för att få mer komplexa scenarier att fungera. Cherwell är inte begränsat som en ITSM-lösning. Det går bra att integrera med andra system, vilket gör det möjligt att använda det som ett orkestreringssystem eller som ett sätt att kommunicera med andra system.

Portalen för självservice är lätt att konfigurera och en aspekt som våra kunder finner väldigt användbar, eftersom en ny portal kan integreras lika enkelt som originalet. Därför används Cherwell som ett mittsystem för att låta kunder kommunicera med back end-system som är väldigt säkrade av naturen och innefattar många skydd och restriktioner. Den enkla administrationen tillåter väldigt komplexa och avancerade arrangemang att slutföras, vilka i slutändan alltid fungerar. Det finns dock sporadiska utmaningar eftersom Cherwell har sina begränsningar, precis som alla andra plattformar. Oftast lyckas vi dock hitta sätt att kringgå detta och framgångsrikt implementera de från början efterfrågade kraven.

Med det sagt, vad är Cherwells affärsvärde och vem kan gagnas av det? Varför ska man välja Cherwell?

Mario: Cherwell kan användas både för hela koncerner samt medelstora och små företag eftersom det enkelt hanterar alla IT-processer. Anpassade arbetsflöden kan byggas och därmed stödja alla företagsavdelningar med samma tjänster, speciellt om vi talar om personalhantering, sälj, marknadsföring, juridik eller ekonomi. Om vi talar om den digitala förvandlingen av de interna företagsprocesserna så är det väldigt användbart eftersom det är en väldigt bekväm och välbyggd lösning. Cherwell utvecklade en utmärkt licensmodelll där endast service desk-agenter är licensierade. Jämfört med andra nuvarande konkurrenter så är Cherwell 30–40 % billigare, vilket är ytterligare en fördel.

Radmila: Jag håller helt med Mario och skulle även vilja tillägga ett par saker: Cherwell erbjuder en lösning som fungerar direkt från start, så alla företag (stora eller små) som vill täcka sina interna processer, kan göra det med hjälp av den färdigpaketerade versionen av Cherwell. Om ytterligare anpassning behövs för mer komplexa processer, kan anpassning givetvis göras av den färdigpaketerade versionen. Det är även möjligt att börja implementera allt från grunden i enlighet med nödvändiga krav.

Den andra nyckelpunkten är licensiering. Cherwell har en väldigt flexibel och enkel licensiering. Kunder debiteras enligt antalet licenser, och de kan börja med ett fåtal och sedan lägga till ytterligare efter behov. Implementeringstiden kan, beroende på kraven, bara ta några veckor, med hänsyn till antalet personer som måste utbildas. Utöver det är dess administrering mycket enkel: personer som arbetar inom organisationen kan hantera och utföra enkla anpassningar så att företag inte behöver konsultera med Cherwell-partners för enkla ändringar.

Eftersom du redan har lite praktisk erfarenhet, Radmila, kan du utveckla hur Seavus kan hjälpa och vad det erbjuder inom ITSM-implementering?

Radmila: Ja. På Seavus täcker vi implementering, konfiguration, konsultering, underhåll och även hosting-lösningar. Som en drifttjänstpartner erbjuder, säljer och återförsäljer vi licenser och inkluderar implementering samt support för existerande Cherwell-implementeringar. Våra framtida kunder behöver inte leta efter olika saker hos olika leverantörer – de hittar allt hos Seavus på en och samma plats och med en enda kontaktpunkt. Vi har en lång historia och en framgångsrik portfölj inom drifttjänster, så vi förväntar oss att Cherwell kommer bli ytterligare en framgångssaga.

Med tanke på att covid-19-epidemin har skiftat och stört arbetsmetoderna, hur har ni anpassat era tjänster med remotization-modellen?

Mario: Ja, situationen har förändrat hela världen mycket och IT-företag har också påverkats. Seavus har ännu en gång bevisat att vi är flexibla och villiga att förändra sättet vi tjänar våra kunder. Vi jobbade mycket på plats innan covid-19-krisen, men med omständigheterna i åtanke fann vi en effektiv modell för att leverera alla utvecklingsprojekt, drifttjänster och support med våra fjärrtjänster för att täcka 100 % av kundernas behov. Våra ingenjörer var väldigt professionella i denna “nya arbetssituation”, där det inte var enkelt att tillfredsställa både företagsmässiga och privata förpliktelser från en hemkontorsmiljö. Vårt Cherwell-team, lett av Radmila, var inte bara utomordentligt i övergången till att leverera tjänster till våra kunder, utan lyckades även delta i de officiella Cherwell-kurserna online och expandera vår expertbas med elva nya Cherwell-certifikat.

Radmila: Det var en subtil förändring, men vi som företag var redan förberett till en viss grad eftersom vi hade fördelen att redan ha utövat fjärrarbete vid behov, och vi hade många utspridda team som fungerade perfekt även när de inte var på samma kontor. Som Mario redan påpekat så förblir kundernas tillfredsställelse lika hög som tidigare, vilket bevisar att vi fullt ut kan leverera våra tjänster även i så här pass speciella omständigheter. Förmågan att snabbt anpassa sig och fortsätta utan störningar i arbetet är den viktigaste aspekten i att vara framgångsrik även i situationer som denna.