Trots succéartad tillväxt – brist på spelutvecklare i Sverige
Hem SPONSOR Trots succéartad tillväxt – brist på spelutvecklare i Sverige

Trots succéartad tillväxt – brist på spelutvecklare i Sverige

Publicerat av: Redaktionen

”Det svenska dataspelsundret” är en formulering som används frekvent när man talar om spelindustrin i Sverige.

Att epitetet är långt ifrån obefogat framgår tydligt av statistiken, och också av att se till de tunga namn som har sin bakgrund i landet. Brist på spelutvecklare riskerar dock att ställa till med problem i branschen.

Trots succéartad tillväxt – brist på spelutvecklare i SverigeMojang AB, kanske mer kända i samband med namnet Minecraft som är deras mest framgångsrika spel, grundades av Markus ”Notch” Persson år 2009. Bolaget och spelet nådde enorma framgångar, vilket resulterade i att de fem år senare köptes upp av Microsoft Corporation för 2,5 miljarder amerikanska dollar.

Framgångssagan Mojang är ett av de mest välkända exemplen på vad den svenska spelindustrin åstadkommit, men listan över framgångsrika svenska spelutvecklare kan göras lång. Exempelvis har vi DICE – bolaget som stoltserar med sitt flaggskeppsspel Battlefield -och King som ligger bakom Candy Crush-succén.

Blågula framgångar inom casino

Det är dock inte bara inom dator- och mobilspel som Sverige besitter ett högt anseende- Även inom den växande casinoindustrin finns flertalet blågula framgångar. NetEnt, Yggdrasil Gaming och Play’n GO är några exempel, men det finns en aktör större än de andra.

Bolaget Evolution, tidigare Evolution Gaming, benämns ofta som den mest framgångsrika svenska aktören inom casinoindustrin. Men bolaget har även blivit en succé utomlands, då deras spel och mjukvaror finns representerade på flertalet casino utan licens i Sverige. Evolution var en av pionjärerna som lade grunden för de nu populära live-spelen, det vill säga där spelare kan möta mänskliga dealers i de klassiska casinospelen

Ytterligare ett år av stark tillväxt

Branschorganisationen Dataspelsbranschen presenterar nu statistik som visar på framgångarna. Organisationen tar årligen fram ett så kallat spelutvecklarindex, och den senaste upplagan skvallrar om nya rekord.

Under år 2020 omsatte branschen dryga 35 miljarder kronor. 7,6 av dessa miljarder var ren och skär vinst för aktörerna. Enligt Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, har svenska spel laddats ner sex miljarder gånger runt om i världen, vilket gör det rimligt att tro att var fjärde person spelat ett svenskproducerat spel.

Jämfört med hur det såg ut 10 år tidigare är detta smått osannolika siffror. År 2010 uppgick omsättningen till cirka en miljard kronor och vinsten beräknades till 15 miljoner. Från år 2010 har även antalet spelbolag vuxit från 115 till 667.

Under de senaste 12 åren har omsättningen vuxit för varje år som gått, och ökningen har inte heller minskat med åren. Så sent som 2019 uppgick omsättningen till 24,5 miljarder. På endast ett år, som dessutom präglades av en pandemi, har alltså siffran vuxit med över 10 miljarder.

Stort intresse för jobb i branschen

Den starka tillväxten har resulterat i ett stort intresse för branschen, inte minst vad gäller jobben. I dag finns flertalet utbildningar på universitetsnivå som enbart riktar in sig på spelutveckling, i form av design och programmering.

Resultatet av detta visar sig inte minst i att antalet anställda i datorspelsbranschen även vuxit enormt på senare år. Den senaste rapporten visar att bolagen har fler än 6 500 anställda i Sverige – en siffra som år 2010 uppgick till 1 203.

Fler kvinnor söker sig till branschen

Bland de anställda som tillkom under 2020 var 27% kvinnor. Totalt sett utgjordes över 21% av de anställda av kvinnor. Detta är en markant ökning från tidigare år, men fortsatt en underrepresentation.

My Nilsson, Studio manager på Frogsong, genomförde under 2020 en undersökning som visar att kvinnorna i branschen till stor del återfinns i roller utanför produktionskedjan och ledarskapspositioner, något hon beskriver som ”väntat”.

Brist på spelutvecklare hotar branschen

Antalet anställda i dataspelsbranschen ökar år för år, liksom den omsättning som genereras. Och visst finns ett visst mått av växtvärk i den svenska spelindustrin. Dataspelsbranschens index menar att antalet anställda inte växer i tillräcklig takt, och att de svenska spelutvecklarna är för få – något som utgör ett stort hot mot fortsatta framgångar.

Trots att omsättningen ökar i rasande takt ser många inte dataspelsindustrin som en framtidsbransch. Det säger Isa Nordén, utbildningschef på yrkeshögskolan The game assembly, till Sveriges Radio.

I SR:s rapportering uttalar sig även Johanna Nylander från just Dataspelsbranschen. Nylander menar att bilden av att spelutvecklare inte är ett framtidsyrke är direkt felaktig. Hon uttrycker även att dataspelens stämpel som ”leksak” påverkar synen på branschen negativt.

Stor konkurrens om personal

Personer med bakgrund inom spelutveckling är inte enbart av intresse för dataspelsindustrin. Även andra branscher har stort behov av anställda med kunskap inom exempelvis grafik, design och programmering, som en naturlig följd av ökad digitalisering inom allt fler områden i samhället.

Enligt Johanna Nylander är den stora konkurrensen om personal något som påverkar spelindustrin negativt. Detta då många med efterfrågad kompetens väljer yrken som ligger utanför dataspelsutveckling. För att spelindustrin ska fortsätta växa krävs därför att detta förändras.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>