Tre trendspaningar från Learning Technologies 2019

Tre trendspaningar från Learning Technologies 2019

Learning Technologies i London

“Vi måste sluta fokusera på slutet av lärandet och istället uppmuntra ett kontinuerligt livslångt lärande, serverat i mindre bitar, på de sätt vi väljer att lära oss i vardagen, för att lösa det problem vi har precis här och nu.”

Citatet har Symbals filmregissör André Hedetoft, nyss hemkommen från Learning Technologies i London med sig hem. På branschens ledande lärande-konferens har han spanat in det senaste kring framtidens lärande. Vi passade på att ställa några frågor.

1. AI driver på ett smartare, snabbare lärande

Vad var den stora snackisen på konferensen?

2020 kommer mobiltelefonen ha samma processorkraft som den mänskliga hjärnan. 2050 kommer den genomsnittliga datorn ha hela mänsklighetens samlade processorkraft kombinerad. 100% av alla jobb kommer att påverkas av artificiell intelligens de närmsta åren.

Det handlar inte bara om jobb och arbetsuppgifter som vi traditionellt tänker kommer att bli påverkade. Redan idag har vi algoritmer som skriver poesi, klipper filmtrailers och ställer medicinska diagnoser.

Vi står antagligen inför det största skiftet i mänsklighetens hela historia. En massiv utmaning och en fantastisk möjlighet där alla kommer behöva lära sig helt nya färdigheter i en allt mer accelererande fart. Vi måste lära oss ett bättre sätt att lära.

2. Integrera lärandet i vardagen istället för att gå på kurs

Oj, det låter spännande! Vad innebär det mer specifikt för själva lärandet?

Lärandet är, tack och lov som jag ser det, på väg bort från den klassiska klassrumsträningen och istället på väg mot vad det alltid borde ha varit; något långsiktigt, situationsanpassat – tillgängligt på fler sätt.

Vi är otroligt engagerade och motiverade att lära oss saker som ger omedelbara svar på problem. Därför ser det digitala lärandet mer praktiskt ut, där människor tillgodogör sig kunskap och löser problem i realtid. Om någon ‘hoppar in’ och lär sig precis vad de behöver på fem minuter för att sedan lösa ett problem så kan man se det som framgångsrikt.

Vi måste sluta fokusera på slutet av lärandet och istället uppmuntra ett kontinuerligt livslångt lärande, integrerat i vardagen, för att lösa det problem vi har precis här och nu.

3. Lär och öva med film som hjälp

Du använder ju film för att skapa lärande – hur ser filmens roll ut i detta nya lärande?

I en värld där den viktigaste egenskapen är att kunna lära och återuppfinna sig själv om och om igen, behöver vi allt stöd vi kan få.

80% av all Internettrafik kommer att vara i video-format 2021. Användare tittar sammantaget på mer än 500 miljoner timmar video varje dag på YouTube. Tittarna behåller 95% av ett meddelande när de tittar på det i en video, jämfört med 10% när de läser den i text. Under de senaste 30 dagarna har mer videoinnehåll laddats upp på webben än under de senaste 30 åren av TV-innehåll. Varje sekund passerar mer film på nätet än vad du skulle kunna se på två år utan att göra någonting annat, sova inkluderat. Fundera på det en sekund.

Film är inte längre film. Film är helt enkelt det naturliga sättet vi kommunicerar på och lär oss via.

Med hjälp av lärande vill många uppnå perfektion snabbt, man vill lära sig rätt saker, och att göra rätt. Men om du tänker på det så är det ju inte så vi lär oss i vardagen. Inte på riktigt. Hur lärde du dig att cykla? Du försökte, om och om igen. Du övade. Genom storytelling, interaktiv film och virtual reality kan man i en trygg miljö få lära sig genom att göra fel. Vi människor är ofta rädda för att förändras, att vara ute på okänt vatten. Men vad händer om vi motverkar den rädslan genom att förlita oss på att vi kommer att kunna lära oss precis det vi behöver, när vi behöver det?