Hem NYHETER Tre steg för att behålla bra kunder under COVID-19

Tre steg för att behålla bra kunder under COVID-19

Publicerat av: Redaktionen

Samtidigt som en av fem svenskar upplever ekonomiska svårigheter på grund av COVID-19, visar FICO, ledande inom avancerade analyslösningar, hur svenska finansbranschen kan dra nytta av lärdomar från bland annat finanskrisen 2008.

Tre steg för att behålla bra kunder under COVID-19 3Genom att använda data på ett intelligent sätt, kan banker och låneinstitut undvika att skapa onödig finansiell skada för kunder som tillfälligt påverkats av den pågående pandemin.

“Samtidigt som permitteringsprogram och andra åtgärder har minskat de privatekonomiska effekterna för många svenskar, visar siffror från Kronofodgemyndigheten att en av fem lider ekonomiskt av den nuvarande situationen,” säger Sam Wennerholm, ansvarig för FICO i Sverige. “Därför är det viktigt att vi tar drar nytta av lärdomarna från finanskrisen 2008 och säkerställer att vi skiljer ut de kunder som tillfälligt drabbats ekonomiskt – människor som normalt sett inte har betalsvårigheter – från de kunder som har en historia av mer permanent begränsad finansiell förmåga.”

Snabb återgång till stabila finanser

Statistik från USA visar att den genomsnittliga tiden för att för att komma tillbaka på god ekonomisk fot innan finanskrisen 2008 var 2,5 år. Två år efter krisen hade den tiden minskats till nio månader. Det berodde på att en stor del av kunderna som upplevde svårigheter under finanskrisen 2008 generellt var ”bra” kunder som upplevde kortvariga betalningsutmaningar. De återgick snabbt till anställning och en stabil privatekonomi.

“Det är rimligt att tänka att samma gäller i Sverige i samband med COVID-19-pandemin,” säger Sam Wennerholm. ”Därför bör banker och låneinstitut arbeta aktivt med att skilja ut kunder som har tillfälliga ekonomiska problem från de som har en mer permanent försämrad privatekonomi.”

Tre steg för att behålla bra kunder under COVID-19

  1. Samla in den data som behövs för att förstå vilka omständigheter som påverkar kundernas minskade inkomster, exempelvis permitteringar, uppsägning eller sjukdom, och analysera hur troligt de är att de återfår stabila finanser på medellång sikt.
  2. Stärk er analysförmåga och använd databaserade strategier för att avgöra individuell kreditkvalitet och filtrera ut de som genomgår tillfälliga ekonomiska svårigheter.
  3. Kommunicera proaktivt via lämpliga kanaler med kunder som påverkats.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>