Hem NYHETER Telia Company förvärvar Bonnier Broadcasting

Telia Company förvärvar Bonnier Broadcasting

Publicerat av: Redaktionen

”Helt i linje med vår strategi och ambition att erbjuda våra kunder mer”

Telia Company förvärvar Bonnier Broadcasting 2

Johan Dennelind, vd och koncernchef för Telia Company

Telia Company förvärvar Bonnier Broadcasting, med varumärkena TV4, C More och finländska MTV, av Bonnier AB för 9,2 GSEK på skuldfri bas, motsvarande en EV/EBIT-multipel om 15,4x baserat på resultatet under den senaste tolvmånadersperioden per den 31 mars 2018, eller 7,7x inklusive förväntade synergier. I och med köpet förenas Telia Companys ledande mobila och fasta nät med ett av Nordens mest framgångsrika kommersiella mediehus.

– Det är en mycket viktig dag för Telia Company. Förvärvet är ett naturligt nästa steg för att komplettera Telia Companys kärnverksamhet, där våra miljontals kunder ger oss en mycket bra position på marknaden. Tillsammans med TV4 ska vi erbjuda kunder och tittare helt nya upplevelser och skapa nya affärsmöjligheter, säger Johan Dennelind, vd och koncernchef för Telia Company.

– Vi har stor respekt för vår nya roll som medieägare och kommer att värna verksamhetens redaktionella oberoende framåt. Jag ser fram emot att välkomna några av Nordens skickligaste tv-människor till oss, fortsätter han.

Det pågår en genomgripande förändring av hur information och underhållning produceras, distribueras och konsumeras.

Tv och innehåll har varit en viktig del av Telia Companys strategi sedan 2014 och företaget har framgångsrikt byggt en tv-verksamhet med cirka 1,8 miljoner hushåll som kunder. I fjol förvärvades de exklusiva rättigheterna till den finländska ishockeyligan, Liiga. Förvärvet av TV4, C More och MTV är strategiskt viktigt för Telia Company eftersom det stärker företaget inom det snabbväxande området konsumtion av rörlig bild.

– Vi är stolta över vad vi har åstadkommit med våra verksamheter inom Bonnier Broadcasting. Telia Company, med sina ledande mobilnät och tekniska kunnande, kommer att bli en utmärkt ägare för att utveckla dessa verksamheter vidare, säger Tomas Franzén, vd och koncernchef för Bonnier AB.

I och med affären bildar Telia Company ett nytt affärsområde, där både Telias befintliga tv-verksamheter och verksamheterna inom Bonnier Broadcasting kommer att ingå. Avsikten är att Bonnier Broadcastings nuvarande vd Casten Almqvist blir vd för affärsområdet.

Förvärvet av Bonnier Broadcasting påverkar inte Telia Companys återköpsprogram eller utdelningspolicy. Transaktionen förväntas generera gradvis ökande synergier från 2020 med full effekt om 600 MSEK per år från 2022.

Transaktionen är föremål för myndighetsgodkännande och förväntas slutföras under andra halvåret 2019.

  • I Sverige består Bonnier Broadcasting av moderbolaget Bonnier Broadcasting AB och de två affärerna reklam-tv (TV4 AB) och betal-tv (C More Entertainment AB) med varumärkena TV4 och C More.
  • Inom TV4 ryms alla TV4-kanalerna, TV4 Play samt övriga reklamfinansierade tjänster, som Fotbollskanalen och Köket. Inom C More ryms en streamingtjänst och ett stort antal betal-tv-kanaler.
  • Finska MTV utgör också en del av organisationen, och rymmer såväl ett fri-tv-erbjudande, som betal-tv-tjänsten C More.
  • Bonnier Broadcasting, TV4, C More och MTV har cirka 1 200 anställda.

Transaktionen i korthet

  • Köpeskillingen uppgår till 9,2 GSEK på skuldfri bas med en potentiell ytterligare köpeskilling på maximalt 1 GSEK. Storleken på den eventuella extra köpeskillingen kommer att baseras på framtida intäkts- och EBITA-utveckling.
  • Bonnier Broadcasting hade under den senaste tolvmånadersperioden per den 31 mars 2018 intäkter om 7,5 GSEK och ett rörelseresultat om 600 MSEK. Det operationella fria kassaflödet uppgick till 300 MSEK.
  • Transaktionen förväntas generera gradvis ökande synergier från 2020 med full effekt om 600 MSEK 2022.
  • Transaktionen förväntas bidra med ett operationellt kassaflöde om 500 MSEK 2020.
  • Integrationskostnaderna förväntas uppgå till totalt 400 MSEK under 2020-2021.
  • På fristående bas, förväntas Bonnier Broadcasting att bidra med 600 MSEK, eller 500 MSEK inklusive synergier och integrationskostnader, till Telia Companys operationella fria kassaflöde 2020.
  • Köpeskillingen innebär en EV/EBIT-multipel om 15,4x baserat på resultatet under den senaste tolvmånadersperioden per den 31 mars 2018. Inklusive synergier är EV/EBIT-multipeln 7,7x.
  • Effekten på nettoskuld i relation till EBITDA uppgår till 0,2x pro forma.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>