Tekniken inte största hindret när storbankerna ska till molnet
Hem TeknikMoln tjänster Tekniken inte största hindret när storbankerna ska till molnet

Tekniken inte största hindret när storbankerna ska till molnet

Publicerat av: Redaktionen

Det går trögt för de etablerade bankerna att dra nytta av molntjänster.

Tekniken inte största hindret när storbankerna ska till molnet

”Olika typer av rådgivare spelar en viktig roll för att ändra attityder på storbanker”, säger Eelco-Jan Boonstra, Europachef på Mambu.

Anledningarna är flera, men den kanske största går det att göra något åt redan i dag.

Det är inte tekniska hinder det är frågan om. När Eelco-Jan Boonstra på molnföretaget Mambu beskriver situationen hamnar företagskultur i fokus.

Mambu har en populär molnplattform för banker. Hittills är det mest nystartade och mindre banker som använt publika molntjänster för att dra nytta av fördelar som kostnadskontroll, mindre behov av egen kompetens, att kunna satsa mer på kärnverksamheten och, inte minst, ökad flexibilitet både vad gäller tekniklösningar och verksamheten i stort.

Oro för säkerhet och integritet, lagstiftning och beroende av äldre teknisk infrastruktur som ofta är svår att ersätta är några anledningar till att de etablerade storbankerna har det svårare med molnsatsningar. Och, kanske framför allt, en företagskultur som premierar interna lösningar på grund av kontrollbehov, ibland kanske i en utsträckning som inte är nödvändig.

Men situationen är på väg att förändras. Eelco-Jan Boonstra som är Europachef på Mambu berättar att han ser att det är flera molnprojekt på gång bland de stora bankerna.

Hur ska en storbank göra för att få till en molnsatsning?

– Ett sätt är att spinna av delar av verksamheten och låta de nya enheterna fatta sina egna beslut. Det är som med barn, låt dem gå sina egna vägar, fatta egna beslut, göra egna misstag och lära sig av dem. Om det inte finns tillit kommer molnsatsningar att misslyckas, säger Eelco-Jan Boonstra.

Vad gäller vilka delar som passar för att knoppas av gäller vanliga resonemang om lågt hängande frukter. Vilka dessa är varierar förstås mellan banker, men det är ofta enklare att nå snabba resultat för produkter och tjänster som har väldefinierade och homogena målgrupper.

För att det ska fungera med självständiga mindre enheter på etablerade banker vill det garanterat till förändringar av företagskultur i många fall. Att få till sådana är ungefär det svåraste som finns att göra. Hur ska det gå till?

– Vi är en liten aktör, men vi kan vara med och visa att små agila banker lyckas med molnsatsningar och bidra till att ändra attityder. Även olika typer av rådgivare spelar en viktig roll, säger Eelco-Jan Boonstra.

Rådgivare kan vara allt från de stora globala konsultföretagen, till mindre lokala återförsäljare och konsultföretag. En viktig sak att framhäva enligt Eelco-Jan Boonstra är att det inte alltid är viktigt med kompletta lösningar från dag ett. Om det är något etablerade banker är duktiga på så är det just sådana. Det förhållningssättet är inte alltid det bästa för små, snabba molnsatsningar.

– Det viktigaste är transparens och tillit. Det är ett stort steg att ändra inriktning helt. Det är bättre att börja med små steg.

Det finns en stor fördel som storbankerna har. Det är, föga förvånande, gott om kapital. Det innebär inte bara att man har råd med tekniksatsningar, utan kanske framför allt att det finns utrymme för att sjösätta nya produkter och tjänster.

– Det behövs insättningar för att man ska kunna låna ut pengar.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>