Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Sverige världsledande inom mobila transaktioner vid onlineköp

Sverige världsledande inom mobila transaktioner vid onlineköp

Publicerat av: Redaktionen

Criteo världsledande inom datadriven och beteendebaserad annonsering, släpper idag undersökningen Global Commerce Review, baserad på analyser av sök- och köpdata från 5000 återförsäljare i över 80 länder.

Sverige världsledande inom mobila transaktioner vid onlineköp 3Rapporten visar Sverige som ledande inom mobila transaktioner där hela 60 procent av försäljningen sker via mobilen. Norge placerar sig på andraplats med 57 procent och Japan plockar hem tredjeplatsen med 54 procent.

Rapporten visar också att andelen köp via app stadigt ökar hos återförsäljare som aktivit markndasför sin app som försäljningskanal. För onlinebaserade återförsäljare som marknadsför sin app sker 31 procent av transaktionerna genom appen. Av världens regioner är APAC (46 procent) det område där högst andelen av transaktioner sker via app hos återförsäljare som markndasför den som försäljningskanal. Europa placerar sig på andra plats (28 procent) och USA på en tredjeplats (25 procent).

Medan ehandeln går från klarhet till klarhet och växer sig allt starkare, spelar den fysiska handeln fortfarande en viktig roll inom detaljhandeln. Criteos rapport visar att återförsäljare med omnikanal har 4 gånger så mycket försäljningsdata att använda till att finjustera och optimera sin marknadsföring. Detta gör omnikonsumenten till den kanske viktigaste målgruppen för återförsäljare eftersom de står för hela 27 procent av all försäljning men bara för sju procent av kundvolymen.

De nordiska länderna har alltid varit framstående inom mobilanvändning, så det är föga överraskande att Sverige, tätt förljt av Norge, ligger i topp gällande mobila transaktioner. Den växande betydelsen av appar som försäljningskanal hos återförsäljarna visar att de är väl positionerade till att driva på konverteringarna från en digitalt anpassad konsument. Detta betyder dock inte att den fysiska butiken är död. Omnikonsumentens är här för att stanna, vilket manifesterar det gränslösa behovet av fyisk butiksupplevelse och smidigheten med onlineköp, säger – Pepijn Breijder, chef för Norden och Benelux.

Relaterade Artiklar