Svenskarna tror på bättre privatekonomi i år – unga och storstadsbor mest optimistiska
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Svenskarna tror på bättre privatekonomi i år – unga och storstadsbor mest optimistiska

Svenskarna tror på bättre privatekonomi i år – unga och storstadsbor mest optimistiska

Publicerat av: Redaktionen

Trots den pågående pandemin och fortsatt höga varselnivåer på arbetsmarknaden tror många svenskar att deras privatekonomi kommer att bli bättre i år.

Svenskarna tror på bättre privatekonomi i år – unga och storstadsbor mest optimistiskaSkillnaderna är dock stora.

Yngre och storstadsbor är mest positiva medan äldre tror på en försämrad ekonomi. Det visar en Sifo-undersökning på uppdrag av betaltjänstföretaget Ecster.

En tredjedel av svenskarna räknar med att privatekonomin kommer att utvecklas positivt under 2021, medan bara 16 procent tror på en negativ utveckling. Det är framför allt yngre som är mest positiva, hälften av dem i åldern 16-34 år räknar med en bättre privatekonomi. I åldersgruppen 56-79 år är det däremot fler som tror att privatekonomin kommer att försämras än tvärtom. Allra mest positiva är stockholmare.

Hoppet inför 2021 har stärkts till följd av positiva vaccinnyheter, lägre skatter och högre löner. Den svenska ekonomin drabbades hårt i spåren av coronapandemin , men prognosmakare räknar med en återhämtning i år. I regeringens prognos från december 2020 spår man en BNP-tillväxt på 3 procent under 2021. Efter en minskad köplust förra våren vände svenskarnas konsumtionskurva åter uppåt under hösten och framförallt e-handeln växte kraftigt.

–  Givet att restriktionerna lättar kommer det säkerligen ske en viss återgång till handel i fysiska butiker under 2021, men många konsumenter har insett fördelarna med e-handel så jag tror på en fortsatt stark tillväxt när det gäller onlineköp även i år. Vinnarna blir dem som bäst lyckas integrera sina säljkanaler, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

Under starten på pandemin var det många som började spendera mer på heminredning och att renovera hemma. Under julhandeln var det sedan prylar till hemmet, som elektronik, husgeråd och även sport- och fritidsprodukter svenskarna spenderade pengarna på. Däremot minskade de sina inköp av kläder och resor.

–  Utifrån rådande omständigheter tror jag på en fortsatt stor efterfrågan på möbler och heminredning, sport- och fritidsprylar samt byggvaror till både hem och fritidshus. Många planerar för en hemester även i år och jag skulle inte bli förvånad om vi ser liknande konsumtionsmönster under första halvåret i år som vi såg under avslutningen av förra året, säger Johan Nordström.

Hur tror du att din privatekonomi kommer att utvecklas under 2021?

Positivt                                       Oförändrad                               Negativt

Totalt                                          34%                                             42%                                            16%

16-34 år                                     51%                                             26%                                            14%

35-55 år                                     38%                                             40%                                            15%

56-74 år                                     14%                                             59%                                            19%

Män                                            40%                                             39%                                            16%

Kvinnor                                      29%                                             45%                                            16%

Stockholm                                 41%                                             37%                                            13%

Göteborg                                   36%                                             37%                                            15%

Malmö                                       40%                                             40%                                            17%

Övriga landet                            31%                                             44%                                            17%

 

Relaterade Artiklar