Svenskarna sätter nu de delningsekonomiska trenderna
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Svenskarna sätter nu de delningsekonomiska trenderna

Svenskarna sätter nu de delningsekonomiska trenderna

Publicerat av: Redaktionen

Elsparkcyklar, släpvagnar och kontorsplatser.

De delningsekonomiska tjänsterna ökar i takt med att fenomenet använd utan att äga växer sig allt starkare. 

Svenskarna sätter nu de delningsekonomiska trendernaMen vilka delningsekonomiska tjänster tror svenskarna mest på de kommande åren? När Freetrailer ställde frågan till 1 000 svenskar hamnar transportmedel i topp.

I teknikföretaget Freetrailers senaste undersökning har svenskarna fått lista de områden där de tror att delningsekonomin kommer att växa mest under de kommande fem åren. Resultatet visar att mer än varannan person, 51 procent, tror att fordon och transportmedel är det område som kommer att gå starkast. Därefter tror 35 procent på kategorin verktyg och redskap följt av fritidsartiklar. Något som 27 procent av svenskarna uppgett.

Även när samma fråga ställdes 2019 hamnade fordon och transportmedel i topp. Något som har visat sig stämma väl överens med verkligheten för Freetrailer vars affärsidé bygger på att låna ut släpvagnar gratis.  Företaget har nämligen sett en ökning på deras utlåning av släpvagnar med hela 301 procent de senaste tre åren.

– Allt fler företag nyttjar de resurser de har för att kunna erbjuda sina kunder delningsekonomiska lösningar. Det känns väldigt bra att vi konstant expanderar i Sverige och blir tillgängliga för allt fler. Detta beror mycket på den enorma efterfrågan som har funnits från kundsidan. Därför är det otroligt viktigt att se var svenskarna tror och vill att delningsekonomin ska utvecklas framöver, säger Johan Wijkander, Country Manager Sverige på Freetrailer.

Även pandemin har spelat en stor roll i svenskarnas åsikter gällande vad som kommer ta mer utrymme i delningsekonomin. Den senaste tiden som präglats av hemarbete och flexibla arbetstider har nämligen övertygat de svarande om att kontoret kommer att växa. Det är 21 procent som svarar detta, vilket är en fördubbling i jämförelse med för tre år sedan.

 

Relaterade Artiklar