Hem NYHETER Svenskar öppna för robotiserad finansiell rådgivning

Svenskar öppna för robotiserad finansiell rådgivning

Publicerat av: Redaktionen

Ny undersökning från Accenture, visar många andra länder steget före.

69 procent av svenskarna är öppna för robotrådgivning för sina bank-, försäkrings-, och pensionsärenden, visar en ny undersökning från Accenture. Detta är en relativt låg nivå jämfört med andra delar i världen, framförallt tillväxtländerna. I exempelvis Indonesien, Thailand, Brasilien och Chile är Svenskar öppna för robotiserad finansiell rådgivning 3andelen positivt inställda till robotrådgivning 92, 90, 86 respektive 84 procent. Även globalt är mottagligheten för robotrådgivning högre än i Sverige, med 71 procent positivt inställda.

”Den nordiska och svenska marknaden har länge ansetts vara ledande inom digitalisering, vilket återspeglas i de många framgångsrika svenska företag som är aktiva på området. På konsumentsidan halkar vi dock efter, där det istället är tillväxtmarknaderna som visar störst benägenhet att omfamna exempelvis robotiserade finansiella tjänster. Men även om många i norden är mindre intresserade av de undersökta tjänsterna än i andra delar av världen så är det ju fortfarande höga siffror, vilket visar på den ökade konkurrensen många av våra företagskunder står inför.”, säger Gunnar Wijkmark, ansvarig för affärsområdet digitala finansiella tjänster på Accenture i Sverige.

Undersökningen Transforming Distribution Models for the Evolving Consumer från Accenture har tillfrågat nära 33 000 konsumenter världen över om deras inställning till robotrådgivning inom finansiella tjänster såsom bank, försäkring och pension. 2 000 nordiska konsumenter deltog i undersökning, varav 671 personer från Sverige.

Nära fyra av fem svenskar (78 procent) är öppna för att använda robotrådgivning för frågor kring traditionella investeringar, till exempel vid fondrådgivning, den bransch som var först med robotrådgivning. Det är något fler än i de övriga nordiska länderna (74 procent), och lika stor andel som i övriga världen.
”I takt med att fler konsumenter i kölvattnet av digitalisering börjar efterfråga personanpassade digitala erbjudanden för många ärenden, till exempel robotrådgivning, kommer allt fler företag stå inför utmaningen att hitta en balans mellan nya digitala lösningar och traditionell mänsklig kundservice. Ett troligt scenario är att robotar kommer hantera alla standardiserade ärenden, vilket kommer frigöra mer tid för personalen att hjälpa de kunder som har mer komplexa frågor. De företag som är tidiga i att dra fördel av robotiseringen och avancerad kundanalys kommer därmed att kunna ge sina kunder ännu bättre service och öka sin konkurrenskraft”, säger Gunnar Wijkmark.

Google, Facebook och Apple kan utmana bankerna – men unga svenskar skeptiska
Undersökningen visar att konsumenter runt om i världen är beredda att byta till icke-traditionella alternativ för finansiella tjänster. Nära en tredjedel av de tillfrågade (31 procent) uppger att de skulle kunna tänka sig att använda banktjänster från företag som Google, Facebook, Apple eller Amazon.
Men även här visar sig svenskarna vara mer skeptiska, bara var femte (20 procent) uppger att de skulle kunna tänka sig att använda banktjänster från någon av de amerikanska IT-jättarna. Yngre svenskar i åldrarna 18-21 är faktiskt än mer skeptiska till banktjänster från dessa företag – bara 17 procent uppgav att de kan tänka sig banktjänster från Google, Amazon eller Facebook, vilket kan jämföras med 41 procent av jämnåriga runt om i världen.

”Även om det är förhållandevis få som skulle byta till en banktjänst från Google, Facebook, Apple eller Amazon, har denna typ av techbolag förändrat konsumenternas förväntningar. Bankerna måste idag kunna erbjuda sina kunder smidiga digitala lösningar i kombination med lättillgänglig personlig service, men samtidigt också utveckla en digital upplevelse som är i nivå med de stora techbolagens. För att bygga starka kundrelationer måste bankerna fokusera mer på att använda nya tekniker för att kunna erbjuda skräddarsydda och personliga lösningar, så som deras kunder vill ha dem. Undersökningen visar också på att om man vill hålla sig i framkant som företag så är det ofta väl värt tiden att titta utanför nordens gränser.”, säger Gunnar Wijkmark.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>