Svenska marknadsförare har navigerat skickligt under Covid-19

Under årets första sex månader ökade webbtrafiken till svenska företag med 13,8 procent över genomsnittet i världen – och samtidigt lyckades svenska marknadsförare få hela 17,1 procent fler att öppna e-postmeddelanden i marknadskampanjer.

Svenska marknadsförare har navigerat skickligt under Covid-19 1
Susanne Rönnqvist Ahmadi, Vice President International Marketing på HubSpot

Det framkommer i en ny sammanställning från HubSpot som analyserat data från över 70 000 företag över hela världen som använder HubSpots plattform. Marknadsdata från januari till och med juni ger en unik inblick i effekterna av Covid-19.

– Vi ser tydligt att svenska företag har lyckats med sin e-postmarknadsföring jämfört med många andra länder. Antalet öppnade marknadsbrev är en riktig framgångshistoria och antalet besökta webbplatser är bland det högsta i världen, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi, Vice President International Marketing på HubSpot.

– Men det behöver göras ännu mer för att möta de ökade förväntningarna som kunderna har på företag. Att investera mer i verktyg för kundupplevelser som t.ex. chatbotar nu när allt fler är online kommer därför att vara helt avgörande för svenska företag, fortsätter hon.

Så påverkade Covid-19 svenska företag mellan januari och mars 2020

Den svenska marknadsföringen via e-post var lite av en berg-och-dalbana under årets första tre månader. Den första veckan i februari låg antalet skickade e-postmeddelanden på 25 procent över det globala genomsnittet, men under den andra veckan i februari minskade antalet utskick med 26 procent inför de kommande sportloven. Under den tredje veckan i mars låg sedan antalet skickade marknadsmeddelanden hela 41 procent över genomsnittet.

Februari var också en väldigt tumultartad månad för antalet öppnade marknadsföringsbrev. Under den andra veckan noterades den lägsta nivån under hela det första halvåret med 22 procent under genomsnitt. Veckan därpå rusade siffrorna till 24 procent över snittet för att sedan sjunka till minus 18 procent i slutet av månaden. Under mars ökade antalet öppnade e-postmeddelanden igen till över 44 procent över det globala genomsnittet.

Sverige lyckades väl under det första kvartalet med 11,3 procent fler öppnade e-postmeddelanden jämfört med genomsnittet. Det kan jämföras med Storbritannien (+10 procent), Tyskland (+9,9 procent), USA, (+9,1 procent), Irland (+7,1 procent), Frankrike (+4,8 procent) och Holland (-0,4 procent).

Från en topp på 13 procent över genomsnittet under de första två veckorna av februari sjönk antalet webbplatsbesökare stadigt i Sverige när Covid-19-pandemin svepte över Europa. Den första veckan i mars föll antalet besökare på webbplatser till under 2 procent, en skillnad på 15 procent från en månad tidigare. Antalet webbesökare steg sedan dramatiskt från andra veckan i mars till över 33 procent i slutet av månaden i samband med att svenska marknadsförare också skickade ut allt fler e-postmeddelanden.

Även inom antalet webbplatsbesök lyckades Sverige väl under det första kvartalet. Bara Holland och Irland hade en större ökning under perioden på 110 och 54 procent över genomsnittet. Storbritannien (+21 procent), USA (+20 procent), Tyskland (+16 procent) och Frankrike (+4 procent) hamnade alla efter Sverige.

Svenska utmaningar med Covid-19 (april-juni 2020)

Mellan april och juni minskade antalet skickade digitala marknadsföringsbrev i Sverige. Den låg så lågt som under 18 procent av genomsnittet under mitten av april och återhämtade sig till genomsnittet i slutet av april innan den sedan sjönk till -12 procent i mitten av maj. Därifrån gick det stadigt bättre och den första veckan i juni låg antalet skickade e-postmeddelanden på 21 procent över genomsnittet.

Öppningsfrekvensen för marknadsföring via e-post var en riktig framgångshistoria för svenska marknadsförare under det andra kvartalet och nivån låg hela tiden över genomsnittet. Den största toppen noterades i mitten av april med 52 procent över genomsnittet och en andra topp i mitten av maj med över 40 procent. I juni sågs mer blygsamma siffror men det genomsnittliga antalet öppnade e-postmeddelanden låg fortfarande 10 procent över genomsnittet.

Överlag lyckades Sverige väl jämfört med andra länder under denna period och antalet öppnade e-postmeddelanden låg 23,1 procent över genomsnittet – över 10 procent bättre än det första kvartalet. Irland knep förstaplatsen med 32,3 procent över genomsnittet och därefter kom USA med +30,4 procent och Storbritannien med +23,2 procent.

Trots en rejäl dipp under de första veckorna i april så fortsatte antalet webbplatsbesökare att öka under det andra kvartalet. Höjdpunkten under hela det första halvåret noterades den första veckan i maj med 44 procent över genomsnittet. Därefter minskade antalet besökare snabbt till 2 procent under genomsnittet i mitten av juni – en skillnad på 46 procent jämfört med en månad tidigare.

I jämförelse med andra länder har Sverige lyckats väl med antalet webbplatsbesökare under perioden – och noterade den högsta nivån bland de länder som ingår i rapporten. Det var dubbelt så många som Tyskland (+23 procent) och Storbritannien (+23 procent) och tre gånger så många som Frankrike (+14 procent).

De globala reklamutgifterna

Som förväntat stoppade företag runt om i världen också sina reklamutgifter när de sänkte sina marknadsföringsbudgetar på grund av Covid-19-pandemin. Reklamutgifterna globalt nådde en höjdpunkt på 6 procent över genomsnittet i februari då företagen ökade sina marknadsaktiviteter igen efter julperioden. Den första veckan i mars hade den sjunkit till 13 procent under genomsnittet, en skillnad på 19 procent på två veckor. Och i början av april låg den på 19 procent under genomsnittet. I slutet av juni var reklamutgifterna fortfarande 15 procent lägre än nivåerna före pandemin – och det visar att det är långt kvar tills företagens annonsutgifter har återhämtat sig.