Stockholm lanserar podcast för att hjälpa företag med sin jämställdhetsstrategi

Europa har ett diskrimineringsproblem, visar en ny rapport från investeringsföretaget Atomico.

Av allt riskkapital som restes av europeiska företag 2018 gick 93% till team bestående av endast män och nästan hälften av kvinnorna inom den europeiska tech-sektorn hade upplevt diskriminering. Stockholm lanserar nu säsong två av sin podcast A Woman’s Place för att bekämpa problemen och hjälpa företag med sitt jämställdhetsarbete.

I den nya säsongen får lyssnarna möta Stockholms ledande experter inom jämställdhet på arbetsplatsen. A Woman’s Place podcasten är en del av initiativet A Woman’s Place som lanserades av Invest Stockholm på Internationella kvinnodagen i mars förra året. Fler än 100 av Stockholms mest kända företag har gått med i initiativet och därmed offentligt deklarerat sitt engagemang för att förbättra jämställdheten mellan könen.

Denna säsongs podcast är ett nytt tillägg till ’verktygslådan för jämställdhet’, som erbjuds inom A Woman’s Place, en verktygslåda som redan inkluderar seminarier, artiklar, jämställdhetsprinciper och kontaktpersoner till experter inom jämställdhetsområdet. Allt detta finns tillgängligt på webbplatsen awomans.place.

– Enligt The Economist är Sverige det bästa landet i världen för arbetande kvinnor, men Atomicos rapport visar tydligt att det finns utrymme för förbättringar för att bekämpa diskriminering. Sedan vi lanserade A Woman’s Place förra året har vi arrangerat flera jämställdhetsseminarier inom de mest aktuella ämnena. Nu vill vi göra innehållet från seminarierna tillgängligt för alla. Därför bad vi The Local att paketera dem till en lärorik podcastserie, säger Erik Krüger, tf VD för Invest Stockholm.

I den första säsongen av A Woman’s Place podcasten, som finns tillgänglig på Spotify, Acast och Itunes, får lyssnarna lära känna flera inspirerande kvinnor som alla har hittat staden där de kan uppfylla sina professionella ambitioner, oavsett kön – Stockholm. Nu fortsätter podcasten i ett mer utbildande format.

– Den andra säsongen visar precis vad det är som gör Stockholm till världsledande inom jämställdhet. Vi möter några av Stockholms ledande experter inom jämställdhet för att diskutera allt ifrån hur man rekryterar med större mångfald, till hur man lyckas implementera en jämställdhetsstrategi och ökar den kvinnliga representationen i ledarskapspositioner, säger Sophie Miskiw, kommersiell redaktör på The Local.

Det första avsnittet av säsong två av A Woman’s Place finns tillgänglig på Spotify, iTunes och Acast från och med den 10 januari.

Avsnitt:

10 januari: How to increase female representation in leadership teams
22 januari: How to bring a gender equality policy to life
5th februari: How to measure equality
19 februari: How to recruit with greater diversity
5 mars: How to develop inclusive and norm-creative external communication