Spelföretag i den ekonomiska krisen

Spelföretag i den ekonomiska krisen

Spelföretag i den ekonomiska krisen 1

När allt kommer omkring har vissa företag klarat sig bättre i den nuvarande globala ekonomiska krisen. När miljontals människor världen över inte har möjlighet att lämna sina hem, så har spel blivit en underhållning som välkomnas. Både Sony och Microsoft kommer släppa sina nya konsoler nästa år, vilket bådar gott för denna hårdvaruberoende industrin. Detta kommer med största sannolikhet att intressera tillräckligt många investerare för att motverka dem som oroligt drar sig ur.

När övriga marknader föll i mitten av mars hängde spelmarknaden oundvikligen med i fallet. Trots detta så har de flesta spelbolag återhämtat sig till nivåerna innan fallet. Eftersom anställda börjar återvända till sina arbeten börjar också oron, som under flera månader har påverkat världsekonomin, att avta.

Casinoföretagen har haft möjlighet under de senaste månaderna att visa sin anpassningsförmåga. Som förväntat har även nätcasinon återhämtat sig sedan det stora fallet. Som helhet verkar spelmarknaden ha en ljus framtid, även under karantän.

Electronic Arts

Att det går bra för Electronic Arts kanske låter lite konstigt. Företaget förlorade just ett exklusivitetsavtal med NFL som varat i 15 år. Detta innebär att EAs franchise Madden nu kommer behöva konkurrera med Take-Two Interactive och deras franchise 2K. Konkurrens kan dock leda till nya möjligheter, någonting som EA själva onekligen är medvetna om. Fler ögon på sportgenren är någonting som kan gynna båda företagen och kanske kan denna konkurrens också öka konsumtion av sportspel.

Precis som alla andra spelföretags aktier så har EAs ökat i takt med karantänen. Spelentusiaster har helt enkelt mer tid att spendera på sin hobby. Nu när folk börjar återvända till arbetet kan detta ökade intresse potentiellt nå sin platå. EA fortsätter dock sin ökning från den stora kraschen i slutet av 2018, lugnt och stabilt. På grund av deras otroliga popularitet kommer Alphabet också ha spelserier som ägs av EA på sin nya Google Stadia. Detta är fullständiga spelserier som Madden och FIFA, men också individuella spel som Star Wars Jedi: Fallen Order.

Betsson

Betsson är idag en av världens största gaming koncerner. De har med sin långa erfarenhet, på över 50 år, lyckats skapa en plats för sig själva i den högt konkurrenskraftiga casinobranschen. Betsson var tidigare del av Cherrykoncernen men driver idag flera framgångsrika hemsidor. Bland annat Betsson.com, Betsafe, SverigeAutomaten och EuroCasino. I sin helhet omfattar verksamheten odds, casino, poker, skraplotter och bingo.

Betsson avslutade inte 2019 speciellt starkt. Detta berodde till största delen på det nya regelverk som infördes i Sverige under detta år. Väsentliga marknader för Betsson ströps, vilket gav dem ett svagare år än förväntat.

Betsson släppte dock nyligen sin kvartalsrapport där man tydligt kan se att företaget omsatte 7 % mer än vid samma period förra året. Detta trots att många sportevenemang blivit inställda vilket har påverkat bettingen.

Även om företaget har haft ett par ganska platta månader när det kommer till tillväxt så är det svårt att säga någonting om framtiden och hur den rådande krisen kommer påverka marknaden framöver. Det visar sig dock att bettare välkomnat bettingalternativ till de sporter de vanligtvis spelar på. Sporter som pingis och eSport har breddat sin kundkrets.  Då många förmodligen kommer fortsätta spela med ett bredare perspektiv, även efter det att deras huvudsporter återvänt, kan detta vara positivt. Den stora mängd sportalternativ som finns på Betsson, gör företaget extremt anpassningsbart, också i kristider.

Betsson lanserade ganska nyligen Jalla Casino, ett mobilcasino med ett fokus på snabba-uttag modellen. Detta casino står just nu för en femtedel av Sveriges casinomarknad på nätet, så företaget befinner sig ändå i en, förhållandevis, säker position för tillväxt.

NVIDIA

När det kommer till NVIDIA så pratar man nuförtiden mestadels om antingen artificiell intelligens (AI) eller virtual reality (VR). Ingen påstår annat än att det är ett imponerande företag rent innovationsmässigt. Många glömmer dock att NVIDIA har sina rötter primärt i spelindustrin. Spelrelaterade vinster står för ungefär hälften av företagets vinster. Även om NVIDIA inte är spelutvecklare så hittar man nästan oundvikligen NVIDIAS grafikkort GeForce i gemene mans speldatorer. NVIDIA kan nu också skryta med att över 125 olika laptop-modeller använder sig av deras kort. Rekordhöga siffror alltså. Dessa framgångar har hjälpt företaget övervinna årets finansiella nedgångar.

I slutet av 2018 blev marknaden överfylld av grafikkort, vilket fick NVIDIAs aktievärde att falla markant. Just när det såg ut som att företaget återhämtat sig i början av 2020, fick krisen återigen NVIDIA att falla i värde.

Företaget lanserade ganska nyligen sin cloud-gaming tjänst GeForce NOW vilket påverkade spelmarknaden markant. Konkurrenter börjar nu följa mer och mer i NVIDIAs fotspår när det kommer till teknologisk utveckling av nya produkter.

Nu när kunder allt mer börjar använda sig av deras speltjänster, så har NVIDIAs värde snabbt och kraftigt återhämtat sig. I en värld med eller utan karantän, så ser framtiden ljus ut för NVIDIA

Zynga

Zynga fortsätter sin långvariga återhämtning. Företaget föll rekordlågt i början av 2010-talet och befann sig då i ett svårt läge. Det blev ännu värre när Facebook avslutade samarbetet med Zynga år 2012. Därefter fick företaget kämpa hårt för sin överlevnad.Sedan Frank Gibeau som tidigare jobbade på Electronic Arts anställdes som CEO för företaget under 2016, så har dock den finansiella situationen förbättrats. Eftersom Zynga primärt är ett spelföretag, har det lyckats relativt bra under karantänen.

Fler människor kommer att lockas till spel när de är indirekt frihetsberövade och instängda. Spelföretag i stort är också väldigt anpassningsbara. De kan ofta fokusera på olika aspekter av spelindustrin tack vare en skicklighetsbredd som gör det möjligt att applicera arbetskraften på många olika problem. Ett spelföretag som har rätt kompetens för att utveckla teknologi, vilket per automatik ger dem ökad stabilitet.