Södra Dalarnas Sparbank ser en ökning av antalet bedrägeriförsök

De senaste veckorna har Södra Dalarnas Sparbank märkt av ett ökat antal bedrägeriförsök mot sina kunder.

Södra Dalarnas Sparbank ser en ökning av antalet bedrägeriförsök

De vill därför varna allmänheten och ge tips om att skydda sig från att bli utsatt.

– Vi har märkt ett ökat antal som blir utsatta för bedrägerförsök. Ofta handlar det om att förövarna på något sätt ber personen att använda mobilt bank-id för att komma åt pengar. De exempel vi sett de senaste dagarna handlar om kunder som tror att de kommunicerar med någon de känner eller har förtroende för och lämnar ut personlig information och ska skicka pengar, så kallad social engineering. Om du blivit utsatt för ett bedrägeri så gäller det att agera snabbt. Detta oavsett om du blivit av med ditt kort eller mobil, någon kommit över dina koder eller du upptäckt något misstänkt i någon av dina digitala tjänster. Du måste även göra en polisanmälan. säger Jonas Nyberg, VD för Södra Dalarnas Sparbank.

Vanligaste bedrägerierna just nu

  • “Vishing” – falska telefonsamtal
  • Smishing – falska SMS
  • Investeringsbedrägerier/kärleksbedrägerier
  • ”Felaktiga Swish”
  • Facebook-bedrägerier
  • “Coronabedrägerier” av olika slag

Skydda dig mot bedrägerier

  • Lämna från dig bankkort eller dosa.
  • Lämna aldrig ut koder för inloggning/signering i internetbanken eller appen (mobilbanken).
  • Lämna aldrig ut kortnummer eller annan personlig information.
  • Släpp inte in personer som påstår sig komma från Folkhälsomyndigheten och vill arbeta med smittspårning
  • Gå inte på annonsbedrägerier där man erbjuder skyddsutrustning och botemedel mot covid-19
  • Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. Om du behöver hjälp så gör det bara mot faktura – betala aldrig förskott.
  • Var försiktig som företagare om någon hör av sig och vill ändra bankuppgifter för leverantörer på grund av coronakrisen

Social Engineering
 När du blir lurad att göra något eller avslöja personlig information, för att du tror att du kommunicerar med någon du känner eller har förtroende

  • Phishing är ett bedrägeri som går ut på att “fiska” fram bankrelaterad information som sedan används i brottsliga syften. Det finns flera olika sätt för bedragare att lura till sig information
  • Vishing är när en bedragare kontaktar dig på telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen.
  • Smishing är när du får falska sms med länkar till sidor där du uppmanas att uppge personliga koder, med syftet att komma över dina pengar.