Slussen med den gyllene bron

Äntligen! Vid 14-tiden på onsdagseftermiddagen anlände Guldbron till Saltsjön, Slussenprojektet och Stockholm.

Slussen med den gyllene bron 1
Fartyget Zhen Hua 33 med den efterlängtade guldbron strax utanför Rindö. Bild: Christopher Åström

– Jättestor betydelse för hela Stockholm och projektet! Vi får en pusselbit på plats som visar hur det kommer att se ut i slutändan.
Det sade stadsbyggnadsborggarrådet Joakim Larsson (M) till Svensk Byggtidning på Katarinahusets takterrass med utsikt över Slussen och Guldbrons ankomst

 

Av Thomas Andersson

Fartyget Zhen Hua 33 har under 70 dagar fraktat Guldbron från Kina över världshaven längs Atlantkusten upp mot Skandinavien, Nordsjön och Östersjön.
Vid 9-tiden på onsdagsmorgonen siktades det 53 meter breda kinesiska lastfartyget strax utanför Kapellskär.
Navigerande i den trånga stockholmska skärgården via Furusundsleden den sista biten in till Stockholm med hjälp av de svenska lotsarna Johnnie Wiklund och Jan Skoog.
Lastad med den 140 meter långa, 45 meter breda och 3 400 ton tunga Guldbron.
– Det bredaste fartyget som har kommit in till Stockholm, berättade Stockholmslotsen Rolf Svanström för Svensk Byggtidning, även han på plats på Katarinahusets takterrass.
Bron har tillverkats i ett stycke i Kina. För att i Stockholm via Slussen förbinda Södermalm med Gamla Stan.

”Små marginaler”
Guldbron har fraktats på pontoner. I Stockholm ska fartygets stora vattentankar fyllas. Zhen Hua 33 sänks då ned i vattnet, pontonerna får flytkraft, bron lossas och dras de närmaste dygnen på plats av bogserbåtar.
På fredag beräknas Zhen Hua 33 lämna Stockholm och sin förtöjning mellan de brandgula bojarna på Stockholms ström.
Om drygt en vecka, fredag eller lördag 20-21 mars, ska Guldbron vridas och med hjälp av vattenfyllda pontoner sänkas ned i sitt slutgiltiga läge mellan Slussen och Skeppsbron, Gamla Stan.
– Den stora utmaningen är det rätt små marginalerna för pontonerna. Var de ska in någonstans i konstruktionerna här.
Det förklarade Skanskas projektchef Patrik Jönsson från takterrassen på Södermalm och blickade ut över det pågående Slussenprojektets komplicerade verklighet och den nyanlända Guldbron.

Färgharmoni
På plats och monterad kommer Guldbron att ges en guldgul färg. I harmoni med närmiljöns historiska fasader och Stockholms glittrande vattenytor.
Trafiken på bron beräknas komma igång någon gång i höst 2020.
Trafik- och mötesplatsen Slussen som helhet byggs om under flera år. Totalkostnaden beräknas landa på 12,1 miljarder kronor.
År 2025 ska nya Slussen vara klart.

Av:Jan Åström