Så säkerställer företagen konsumenternas nättransaktioner

Det sker miljontals transaktioner över nätet varje dag.

Källa: Pexels

Du kan idag köpa allt från kläder till spel och möbler samt mycket mer på nätet. Men hur ser det egentligen ut med säkerheten och hur håller sig företagen uppdaterade med de nya hoten mot deras kunder?

Tvåstegsverifieringar

Om du kontinuerligt registrerar dig på sidor så har du troligtvis sett tvåstegsverifiering, eller 2FA som det förkortas. Det här syftar på en inloggning eller verifikation som sker i två steg. För att dra ett enkelt exempel, du loggar in på din mejl som vanligt. Sedan ska du verifiera på ett andra sätt också. Vanligtvis görs detta genom en verifikationsapp på mobilen där man får en automatisk kod som endast gäller en kort period, till exempel tjugo sekunder.

Det här har blivit den nya säkerhetsstandarden för många företag. Inte minst gäller det företag som lagrar viktiga personuppgifter, transaktioner eller dylikt. Det har blivit det nya normala och idag har företag som Google sina egna verifikationsappar som företagen kan använda sig utav. Men det här räcker inte alltid, vilket är var olika företag skiljer sig åt.

Krypterade transaktioner

Något som man kanske inte alltid tänker på är att det ofta står om SSL på sidor. Det här syftar på Secure Sockets Layer som syftar på en sorts kryptering. Förenklat så innebär det här att du är krypterad, det vill säga säker, när du utför transaktioner eller uppger dina personuppgifter till en hemsida.

Det här har blivit otroligt populärt och även om teknologin har funnits bra länge nu, uppdateras den konstant och anses vara en nödvändighet. Du stöter bland annat på den här teknologin på sidor som sysslar med betting där företag som mr green och många andra måste kunna garantera säkerheten för sina kunders transaktioner.

Även webbshoppar använder sig utav denna teknologi. Om du registrerar ett kundkonto och kontinuerligt handlar hos dem vill du knappast sitta med risken att din identitet blir stulen eller ditt konto blir länsat.

Framtiden för betalningar

Faktum är att nya hot konstant poppar upp. Tvåstegsverifiering, som låter otroligt säkert, har lyckats bli knäckt en hel del. Däremot har det ofta inneburit att en person har begått ett misstag. Själva metoden är otroligt säker, vilket är anledningen till varför stora nättjänster som Dropbox, Google och många fler använder sig utav den.

I framtiden kommer vi troligtvis se fler lösningar. Du har antagligen redan märkt hur BankID och liknande lösningar blir allt vanligare. Du kommer inte långt utan den mobila varianten idag där flera stora tjänster i Sverige nu primärt använder denna, som Kivra och flera internetbanker.

I framtiden kommer det komma fler lösningar och det viktiga här är att företagen inte ligger på latsidan. För tillfället kan man som konsument känna sig relativt säker om man använder sig utav tvåstegsverifiering. Du bör dock överväga att använda dig utav mer säkerhet när det erbjuds, till exempel om en sajt erbjuder registrering via BankID eller dylikt. Det här kan ge dig den där extra säkerheten alla vill ha, men utan att du gör det onödigt besvärligt att använda tjänsten eller företaget.