Vårens viruskris har haft stor inverkan på så väl samhället som företagen.
Pandemin är fortfarande närvarande men det går redan nu att skönja vilken påverkan den haft på företagen. En ny rapport från Svea visar att majoriteten av företagen upplevt en negativ inverkan, samtidigt som var tionde uppger att den påverkat dem positivt.
För tredje året i rad har bank- och finansgruppen Svea genomfört sin rapport Digital försäljning till företag. I år visar undersökningen även hur företagens försäljning drabbats av vårens pandemiutbrott. 55 procent menar att pandemin haft ganska eller mycket negativ påverkan på försäljningen. Var tionde menar att den påverkat deras totala försäljning positivt. Företag som enbart säljer tjänster är de som i högst grad, 47 procent, svarar att de inte upplevt någon påverkan.
– Vi har sett hur virusets framfart haft en inverkan på många företag. Majoriteten har blivit drabbade på något sätt och även om de flesta uppger att påverkan varit negativ är det några som uppger att den faktiskt varit positiv. Många företag med försäljning mot konsumenter har under våren haft accelererande försäljningsvolymer, samtidigt har företag med andra företag som målgrupp ännu inte fångat möjligheterna och anpassat försäljningen till mer digital, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Åtgärder för att klara pandemin
Undersökningen visar även att flera företag vidtagit åtgärder för att klara av pandemins nya utmaningar. Den vanligaste åtgärden är att bli mer digital, det uppger 26 procent. Därefter är det vanligaste alternativet att företaget utökat sin marknadsföring. Hemleveranser, som vuxit markant i tider av social distansering, är något som bara fem procent uppger att de implementerat.
– Vi genomförde undersökningen i april 2020, mitt under pågående pandemi. Vilka långsiktiga effekter pandemin kommer ha på företag är svårt att säga, men många tvingas anpassa sig till nya förutsättningar. Jag tror att fler företag i och med pandemin inser vikten av digital transformation, inte bara för att hänga med utan också för att klara framtida utmaningar, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.