Rekommendationer online väger tungt vid köpbeslut

Hur använder sig svenskarna av omdömen online? En ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Fastighetsbyrån visar att 88 procent använder sig av omdömen online regelbundet.

IT-Finans.se
Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Inför ett köpbeslut väger rekommendationer från vänner och bekanta allra tyngst men 73 procent litar på omdömen på nätet från tidigare kunder. Detta har Fastighetsbyrån tagit fasta på och uppmuntrar sina kunder att skriva omdömen på sajten Reco.se

Rekommendationer online väger tungt vid köpbeslut – 9 av 10 svenskar använder omdömen på internet.

Fastighetsbyrån har tillsammans med TNS Sifo genomfört en undersökning bland 1 256 svenskar för att ta reda på hur vi använder oss av omdömen på internet.

Undersökningen visar att 88 procent av svenskarna använder sig av rekommendationer eller omdömen online, en majoritet ett par gånger i månaden eller ett par gånger per år. Närmare hälften har någon gång valt ett specifikt företag, vara, tjänst eller yrkesperson efter att ha sett ett omdöme eller rekommendation online. Högst är siffran i åldersgruppen 18 till 34 år där hela 63 procent gjort detta. Vanligast är att man tittar på omdömen på hotell, restauranger och hushållsprodukter/elektronik (se lista nedan). Fyra av tio har någon gång skrivit ett eget omdöme online.

Rekommendationer från vänner och bekanta väger tyngst i valet av företag, tjänst eller produkt, följt av omdömen på nätet från tidigare kunder. Minst trovärdigt anses det som företaget själv kommunicerar. När det gäller omdömen på nätet så är det hela 73 procent som litar på dessa till ganska stor del, till stor del eller anser de vara helt avgörande för deras uppfattning.

Rekommendationer avgörande för närmare var tredje i valet av mäklare
Bland personer som anlitat en mäklare de senaste två åren eller ska anlita en mäklare svarar 29 procent att en rekommendation är mycket viktig eller helt avgörande i valet av mäklaren. Endast 2 procent av den gruppen anger att de till stor del eller helt och hållet litar på vad företaget själva säger. Motsvarande siffra för omdömen från tidigare kunder online är 36 procent och 76 procent för rekommendationer från vänner eller bekanta.

– Vad vi själva kommunicerar får mindre och mindre betydelse och det blir mer avgörande vad våra kunder tycker och sprider vidare. Vi måste hålla en mycket hög kvalitet och ha riktigt nöjda kunder. Annars kommer de inte rekommendera oss vidare, varken personligen eller online. Och vi måste vara transparanta och möjliggöra för våra kunder att dela med sig av sina upplevelser. Därför jobbar vi aktivt att förbättra våra kundupplevelser och uppmanar även kunderna att dela med sig av vad de tycker på omdömessajten Reco, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Mäklaregenskaperna som nämns mest frekvent i omdömen på Reco.se

  1. Trevlig
  2.  Snabb
  3.  Smidig
  4.  Professionell
  5.  Kunnig
  6.  Trygg
  7.  Hjälpsa
  8. Duktig
  9. Tillgänglig
  10.  Tydlig

Topplista – de rekommendationer online som svenskarna oftast tittar på eller använder sig av:

  1. Hotell
  2. Restauranger
  3. Hushållsprodukter och hemelektronik
  4. Resmål
  5. Böcker/musik/film
  6. Kläder
  7. Hantverkartjänster
  8. Hudvård och skönhetsprodukter
  9. Skönhet och friskvård
  10. Hushållsnära tjänster