Pleo utser Hélène Podsadni Nilsson till chef för Norra Europa
Hem NYHETER Pleo utser Hélène Podsadni Nilsson som ny chef för Norra Europa

Pleo utser Hélène Podsadni Nilsson som ny chef för Norra Europa

Publicerat av: Redaktionen

Pleo presenterar idag Hélène Podsadni Nilsson som ny chef för Norra Europa.

Hon kommer närmast från en roll som Nordenchef på det snabbt växande fintech-företaget, och den nya rollen innebär att hon kan arbeta vidare för att utöka Pleos verksamhet i regionen.

Pleo utser Hélène Podsadni Nilsson till chef för Norra Europa

Hélène Podsadni Nilsson

Hélène rekryterades till Pleo i augusti från en roll på Visa, där hon var chef för fintech i Norden. Som Pleos Nordenchef fokuserade Hélène på att stärka och effektivisera den nordiska organisationen, och nyttja samtliga fördelar av den, samt hantera de utmaningar som kommer med att Norden är en mycket digitaliserad region. Hennes nya roll innebär ansvar över norra Europa, vilket är de nordiska länderna samt Benelux.

I dessa ekonomiskt utmanande tider har det blivit allt viktigare för företag att effektivisera sina organisationer och se över sina kostnader.

En undersökning som Pleo utförde i Sverige i november förra året visar bland annat att 63 procent av svenska tjänstemän väljer att inte registrera utlägg på grund av att företaget har allt för tidskrävande processer för utläggshantering, som tar för mycket av deras arbetstid. Och just hantering av utlägg kan vara en kostnad som företag behöver se över för att kunna låta anställda fokusera på de arbetsuppgifter som ger värde åt företaget, i stället för att slösa dyrbar tid på redovisning av kvitton.

– Ineffektiv utläggshantering har visat sig vara en huvudvärk för såväl anställda som ekonomichefer, då anställda kämpar med borttappade kvitton och slöseri av tid på utläggsrapportering, medan ekonomicheferna måste hantera konsekvenserna av ofullständiga utläggsrapporter och lägga tid på något som inte bidrar till företagets verksamhet, förklarar Hélène Podsadni Nilsson. Och i detta i övrigt så digitaliserade samhälle finns ingen ursäkt för denna typ av resursslöseri då det finns teknik som kan lösa detta på ett bra sätt.

Hélène har ett särskilt intresse för digitaliseringens transformativa inverkan, metoder för företagstillväxt och hur teknisk innovation kan maximera både produktivitet och lönsamhet. Med erfarenhet från Norden vill hon nu expandera framgångarna till hela norra Europa och fortsätta bygga upp den redan framgångsrika verksamheten i Benelux.

– Benelux ligger lite senare i sin digitaliseringsresa i jämförelse med Norden och många använder exempelvis fortfarande Maestro-kort för att betala sina utlägg, och Exceldokument för utläggsrapportering, säger Hélène. Men digitaliseringen accelererar snabbt i dessa länder – ett exempel på detta är att Maestro nu fasas ut, och i Nederländerna ska man sluta ge ut Maestrokort från och med juli nästa år. Därför är det bra att ha erfarenhet från Norden i ryggen, för att kunna stötta resten av regionen och fortsätta bygga på den redan framgångsrika affärsutvecklingen i Benelux.

Hélènes fokus för Norra Europa kommer vara att fortsätta expandera den nordiska verksamheten som går vidare starkt framåt, samt bygga upp verksamheten i Benelux. Pleos kontor i Amsterdam öppnade för ett år sedan och utvecklingen har gått snabbt sedan dess. Därför vill Hélène bygga vidare på Pleos starka uppstart i Benelux och se till att kunderna ges möjlighet att nyttja fördelarna med den digitalisering som ligger framför dem.

 

Relaterade Artiklar