Pernilla Ramslöv: “Lojalitet viktigare nu än någonsin”

Serieentreprenören Pernilla Ramslöv är Näringslivets mäktigaste entreprenör 2019.

Pernilla Ramslöv

Hon har 3 000 gigarbetare i sitt virtuella nätverk och affärsidén är att göra tvärtemot konsultjättarna.

Som första kvinnliga ordförande för programutskottet vid KTH och under ett möte med tio manliga klubbmästare slog sig Pernilla Ramslöv ned på golvet för att signalera samarbetsvilja.

Sedan dess har hon finslipat okonventionella metoder för lojalitetsbyggande.

En är att varje konsult som får uppdrag via hennes snabbväxande konsultmäklare Nox Consulting får ett värdebevis som gör att de kan stötta en lärare, läkare eller ingenjörsstudent i Tanzania via Help to Help.

”Lojalitetsbyggandet är integrerat i vår affärsmodell”, säger hon. ”Lojalitet handlar inte om vad det står i avtalen, utan om vad hjärtat säger.”

Som exempel är bolagets finansiella mål underordnat att förbättra marknaden för egenföretagare i Sverige.

”Yngre generationer är mer benägna att bli entreprenörer och vi måste fråga oss vad gigekonomin innebär för samhället om tjugo år. Hur kan vi bidra till trygga system för gigjobbare?”

På KTH gillade hon kårarbetet så mycket att studieambitionerna sänktes till godkänt. Det var också där hon drabbades av entreprenörsdjävulen och startade sitt första bolag: ett cateringbolag.

Efter ett par år på första jobbet gick hon till IT-branschen, där många av studiekamraterna från KTH befann sig. På dåvarande WM-data fick hon ansvar för stora kunder och blev affärsutvecklingsansvarig vid största dotterbolaget Consulting.

”Många konsultbolag frontar med seniora konsulter, men lär upp rookies på kundens bekostnad. Jag ville bygga långsiktiga relationer och lät kunden testa rookies tre månader till lägre kostnad.”

När det blev tuffare tider krävde ledningen åtstramning. Bland annat skulle man ”avrunda konsulttiden uppåt”, enligt Pernilla Ramslöv.

”Där och då insåg jag att jag är en väldigt värderingsstyrd person. Det kändes som att lura kunderna.”