Hem NYHETER Nya varumärket Lånekoll – ska bli störst på bolån

Nya varumärket Lånekoll – ska bli störst på bolån

Publicerat av: Redaktionen

Consector planerar för en större kapitalanskaffning och byter samtidigt varumärke till ”Lånekoll”.

Nya varumärket Lånekoll - ska bli störst på bolån 2

Pontus Holgersson, VD Lånekoll

Med påfylld kassa ska bolaget leda utvecklingen av digitala bolån och etablera sig som Sveriges ledande bolåneplattform.

Bolaget lanserade appen Lånekoll som ett IT-projekt redan 2017 för att hjälpa sina kunder ytterligare med att ha koll på räntor och villkor. Nu byter företaget skepnad helt och tar sikte på bolånemarknaden – en marknad som inte upplevt samma innovation och konkurrens som den för privatlån.

– Vi är mer av ett teknikföretag än ett finansföretag och nu är vi redo att berätta om det för världen. Därför tar vi in pengar och gör vår största satsning i företagets historia, säger VD Pontus Holgersson.

Sedan bolagets start har tillväxttakten varit snabb. Bolaget omsätter nu över 50 MSEK med ett positivt resultat samtidigt som lånemarknaden i Norden konsekvent visat på stark tillväxt.

– Vi har länge velat ta nästa kliv och nu är vi helt redo med en ännu starkare plattform. Med bytet till Lånekoll fokuserar vi på vårt digitala låneerbjudande och att kunna erbjuda samma upplevelse även på bolån, säger Pontus Holgersson och fortsätter:

– Att driva på digitaliseringen i hela branschen är något vi märkt inspirerar våra medarbetare och lockat investerare.

2019 knöt man SBAB till tjänsten och under de senaste två åren har man varit ledande i att utveckla nya API:er för digitala bolån som nu ses som ett föredöme inom branschen. Bolaget lanserar med nya bolånepartners till hösten och laddar nu för en expansion.

– Vi är mitt uppe i en större kapitalresa och har fokus på att mångdubbla omsättningen. Med vårt skärpta fokus på den digitala plattformen känns det som att vägen ligger utstakad och klar. Vi ska digitalisera och demokratisera bolånemarknaden i hela Norden. Det kommer bli en väldigt spännande resa, konstaterar Pontus Holgersson.

Bolaget har funnits sedan 2014 och har runt 35 anställda med ett eget tekniskt team som utvecklar den digitala plattformen. År 2019 hade bolaget en omsättningstillväxt på 46,5%, omsättningen landade på ca 52 MSEK och bolaget hade ett positivt EBITDA på 2,5 MSEK.

Relaterade Artiklar