Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Nya mobila betallösningar kan minska andelen utan banktjänster med en tredjedel globalt

Nya mobila betallösningar kan minska andelen utan banktjänster med en tredjedel globalt

Publicerat av: Redaktionen

607 miljoner av de människor som i dag saknar ett bankkonto kan få tillgång till banktjänster genom sina mobiltelefoner.

Nya mobila betallösningar kan minska andelen utan banktjänster med en tredjedel globalt 2

Antalet personer utan bankkonto, som potentiellt kan ha tillgång till finansiella tjänster via sin mobiltelefon. Källa: Mastercard-analys baserat på siffror från Världsbankens Global Findex-databas, GSMA Intelligence och Pew Research Center

Men detta är bara det första steget i möjliggörandet av finansiell inkludering. Att få tillgång till finansiella tjänster räcker inte, människor måste även bli aktiva användare, säger Ann Cairns, Vice Chairman på Mastercard.

En ny rapport från Mastercard som har kartlagt finansiell inkludering globalt, visar på att 607 miljoner av de människor som idag står utan ett bankkonto däremot äger en mobiltelefon.

Genom mobila betallösningar skulle dessa kunna få tillgång till digitala banktjänster, vilket är ett stort steg i resan mot att uppnå finansiell inkludering.

I rapporten framgår det att 15 länder står för 60 procent av alla som lever utan ett bankkonto, och i 14 av dessa, överstiger antalet personer med mobiltelefon de som har ett bankkonto med flera miljoner. I Kina ligger denna siffra på hela 204 miljoner.

Antalet personer utan bankkonto, som potentiellt kan ha tillgång till finansiella tjänster via sin mobiltelefon

Framgångsfaktorer

I rapporten listas fem framgångsfaktorer för att uppnå finansiell inkludering, nämligen; användarcentrerad design, flexibla regleringar, tillgång till digitala lösningar, kollektiva ekosystem och uppmuntran till användning av digitala lösningar. Rapporten hänvisar vidare till den nordiska modellen där banbrytande samarbeten mellan banker, myndigheter och innovativa aktörer skapar förutsättningar för en inkluderande digital infrastruktur.

Jämställdhetsutmaningar

En annan viktig aspekt som rapporten tar upp är jämställdhet. Då det idag globalt sett främst är män som har tillgång till mobila teknologier riskerar klyftorna att växa om mobilen blir den främsta kanalen för finansiella tjänster. I utvecklingsländer har 67 procent av männen bankkonton, medan siffran för kvinnor ligger på 59 procent. Rapporten visar även på att kvinnor är betydligt mindre benägna att utföra digitala transaktioner och i större utsträckning använder informella finansiella produkter och tjänster.

Rapporten, Unravelling the Web, beställdes av Mastercard och presenterades under Financial Inclusion Summit i Oslo den 28 mars 2019. Konferensen arrangerades av fintechbolaget Fintech Mundi, och talare som medverkade var Ann Cairns, Vice Chairman på Mastercard, Greta Bull, VD på CGAP (Världsbanken) och James Mwangi, VD på Equity Bank Kenya.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>