Nya BMW R 18 – modern cruiser med historiska rötter

Med nya R 18 tar sig BMW Motorrad in i cruiser-segmentet med en modell som likt ingen annan influerats av historiska BMW-motorcyklar, både tekniskt och designmässigt.

Nya BMW R 18 – modern cruiser med historiska rötter 1
BMW R18

Nya R 18 flyttar fokus tillbaka till väsentligheterna: puristiskt, tekniskt, utan krusiduller och med boxermotorn som epicentrum för körglädje.

Nya BMW R 18 är en cruiser som på ett mästerligt sätt skapat en modern tolkning ur ikonisk retrodesign. Från helhetsintrycket ned till minsta detalj präglas nya R 18 av klassiker som 1936 års BMW R 5. Den stilrena designen med typiska inslag i stålrörsramen, den exponerade bakre drivaxeln och den svarta finishen med vita dekorränder bidrar till att föra tankarna till historien. Men kronjuvelen är givetvis den stora boxermotorn, som är det främsta kännetecknet för BMW Motorrad och en tribut till klassiskt motorhantverk.

Den nyutvecklade motorn bygger vidare på de traditionella luftkylda boxermotorerna som finslipats i snart hundra år. ”Big Boxern” är den kraftfullaste 2-cylindriga boxermotorn någonsin i en serietillverkad motorcykel, med sina 1 802 kubik och 91 hästkrafter vid 4 750 varv/minut och ett vridmoment på 150 Nm från 2000 till 4000 varv.

Precis som motor är retrokarossens delar autentiskt tillverkade i metall, och med fendrar, sidopaneler, gaffelskydd och strålkastarhöljen i stålplåt. Den päronformade 16-literstanken är direkt hämtad från R 5:an. Nya R 18 är medvetet konstruerad med separata komponenter för att ta fram den klassiska looken och för att möjliggöra en hög grad av individualisering och modifieringsalternativ.

Förhöjd säkerhet och attraktiv komfort

R 18 erbjuder tre standard körlägen ”Rain”, ”Roll” och ”Rock”. Standardutförandet inkluderar även antispinnsystem (ASC) och motor-släpmoment-reglering (MSR) vilket garanterar hög säkerhet oavsett väderlek och underlag. ASC-systemet går att koppla bort.

Fjädringen i nya BMW R 18 undviker medvetet elektroniska justeringsalternativ. I stället, säkerställs styrning och komfort av en teleskopgaffel och central stötdämpare med anpassningsbar dämpning och justerbar fjäderspänning.

R 18 First Edition: exklusivt utseende i färg och krom.

Nya R 18 kommer att erbjudas världen över som en exklusiv R 18 First Edition direkt från lansering, samtidigt som en standardmodell reserveras för vissa marknader. First Edition kombinerar R 18-designen med exklusiva tillbehör och kommer i den klassiska svarta finishen med vitmålade dekorränder. Andra höjdpunkter inkluderar flera kromytor, ett sätesemblem och ett ”First Edition” kromspänne på sidoskydden.

Det rekommenderade cirkapriset på R 18 First Edition är 249 000 SEK.

Nya BMW R 18: Höjdpunkter

  • Ikonisk stil som blandar modern teknik med autentiska material.
  • Största BMW-boxermotorn någonsin med en kapacitet på 1802 cc.
  • Maxeffekt på 91 hk vid 4750 varv/min, maximalt vridmoment 158 Nm vid 3000 varv/min.
  • Mer än 150 Nm tillgängligt hela tiden från 2000 till 4000 varv/min.
  • Exponerad drivaxel baserad på den klassiska föregångaren.
  • Harmonisk ergonomi för avslappnad körning och optimal kontroll.
  • Skivbromsar fram och bak, med ekerfälgar.
  • Avancerad LED-belysningsteknik i klassisk tolkning.
  • Anpassningsbar kurvbelysning som tillval för förbättrad belysning av vägen i kurvor.
  • Klassiskt designad instrumentpanel med integrerad display.
  • Keyless Ride för bekväm aktivering med fjärrkontroll.
  • Tre standard körlägen, ASC och MSR.
  • Backassistent för bekväm manövrering och Hill Start Control som underlättar start i uppförsbacke som tillval.
  • Första upplagan av R 18: exklusivt utseende i lack och krom.
  • Omfattande utbud av tillval och Original BMW Motorrad-tillbehör samt välsorterad Ride & Style-kollektion.